Pages

neděle 15. prosince 2013

Pět typů zahraničních seriálů, které bychom rádi viděli v českém provedení

Také vás štve, že v zahraničí mají spoustu kvalitních seriálových titulů a u nás pořád nic? Jen pořád samé Ordinace, Ulice, Cesty domů atd.? Podobné telenovely se u nás točí převážně kvůli diváckému zájmu a menším rozpočtům. No a protože se jedná o drtivou většinu české seriálové tvorby, mají to potom průkopníci jiných žánrů hodně těžké. Nejen že třináctidílný náročný seriál stojí daleko více než půlroční zásoba papundeklových telenovel, ale také v naší zemi chybí osvědčení scénáristé, kteří by zvládli něco pořádného vymyslet. V takovém případě ale není nic jednoduššího, než se poohlédnout po úspěšných zahraničních konceptech a převést je na české (zaplatitelné) poměry.

A abychom to českým televizím ještě více usnadnili, rozhodli jsme se vybrat rovnou pět nejvhodnějších konceptů ze zahraničních seriálů, které mají divácký potenciál i v Česku.


Person of Interest

Vhodná televize: Nova

Vhodný režisér: Ján Sebechlebský

V poslední době se zejména televize Nova s Českou televizí rozhodly kromě papundeklu natáčet i detektivky. Na jednu stranu se jedná o krok vpřed v dnešní české seriálové tvorbě, ale když se na to podíváme pod mikroskopem, zjistíme, že dnešní procedurální detektivky už příliš netáhnou. Ne, pokud se v jednotlivých dílech nerozvíjí nějaký kontinuální příběh. Zápletka, která svazuje různé střípky rozsypané po celé sérii do jednoho rance. Přesně to dělá napínavý seriál Person of Interest. Zpočátku šlo o nudu s vymakaným počítačem, který svému stvořiteli posílal čísla lidí, kteř se měli připlést k něčemu ošklivému.

Později se ale z POI stala napínavá akční pecka, v níž má své místo každý představený charakter. Nejzásadnější změnou byl samozřejmě vývoj scénáře, který dokázal i do epizodního příběhu zakomponovat prvky "větší skládačky".

Samo téma seriálu o monitorování lidí pomocí kamer a elektronických přístrojů je pak v dnešní době velice aktuální a podle mého by dokázalo zaujmout i diváky v naší zemi. Jen by byl třeba dobrý scénář a spravně zvolení představitelé hlavních rolí. Jedním z nich by i docela dobře mohl být Lukáš Vaculík, který na temnější charaktery rozhodně má.

Chicago Fire

Vhodná televize: Česká televize

Vhodný režisér: Filip Renč

Hasičské téma je dostatečně atraktivní pro každý televizní trh. V tom našem je pak až tristně nevyužito. Sice se tu před pár lety objevil pilotní film Hasiči televize Nova, ale to byl jenom slabý odvar, v němž se nic nedělo. Se správným rozpočtem by se daly dělat doslova zázraky a natočit akční pecku, která by se nesla v duchu evropských akčních seriálů.

Svým způsobem pro to základy položil už Filip Renč, když velice obstojně ukočíroval tak náročnou mašinérii, jakou byla Sanitka 2. Akční scény byly na české poměry až na výjimky perfektní a o ty by šlo v seriálu o hasičích především. Podle mého by navíc seriál šel utáhnout i s podobným rozpočtem, jaký měla právě Sanitka 2. V takovém případě by ale na režisérskou sesli musel skutečně usednout jedině Filip Renč, protože nikdo jiný by tak náročný projekt v našich končinách zřejmě nezvládl.

Supernatural

Vhodná televize: Prima, Česká televize

Vhodný režisér: Jiří Strach

Mysteriózní seriály se u nás téměř vůbec netočí. A když už se točí, tak nevyvolají takový divácký zájem, aby se vyplatily. Jenomže zatím se u nás dostatečně lákavé seriály s nadpřirozenou tématikou nikdy nenatočily. Poslední větší pokus prostřednictvím Strážce duší byl na nic, jelikož potenciál tajemna a fantastična zavraždila neskonalá nuda. Sledovat záhadného muže, jak chodí a mizí v krajině, to nikoho nebude bavit.

Už jen z tohoto důvodu by se musela vymyslet kvalitní nosná zápletka, která by dokázala propojit tajemno s akcí. Například takový vynikající český scénárista Marek Epstein by toho byl jistě schopen. Ve spojení s jedním z nejlepších českých režisérů Jiřím Strachem by pak jeho scénář mohl fungovat a ještě by přilákal dostatečný počet diváků. Mysteriózno totiž Jiří Strach umí, což nám dokázal například svými trilogiemi Ďáblova lest a Ztracená brána. Pak už by stačilo pouze vytvořit dostatečně zajímavé příběhy vycházející z pověstí a legend s návazností na českou kulturu a historii. Je z čeho čerpat.

Broadchurch

Vhodná televize: Česká televize, Prima

Vhodný režisér: Jiří Strach

Broadchurch je příkladným demonstrantem napínavé detektivky s pokračujícím příběhem. Zápletka je přitom vcelku jednoduchá - na malém městečku se řeší vražda dítěte. Téma je tedy dostatečně zajímavé i pro českého diváka a navíc se dá s dobrou reklamní kampaní ve stylu: "Hádejte, kdo je vrah!" vytvořit něco, do čeho se sami televizní diváci budou chtít zapojit a o čem se bude mluvit při pravidelném ranním přesunu autobusem či vlakem.

Sherlock

Vhodná televize: Česká televize

Vhodný režisér: David Ondříček

Nechápejte mě špatně, nemusí se jednat o českou adaptaci Sherlocka Holmese. Důležitý je princip, na kterém seriál funguje. Vše by záviselo na charismatickém hlavním hrdinovi s brilantním dedukčním myšlením a zároveň se sociopatickým chováním. Diváci mají rádi divné ústřední hrdiny, kteří je dokáží ohromit svou brilantností. Opět by ale důležitým prvkem byl propracovaný scénář.

Jaký máte názor vy? Snesli byste české verze úspěšných zahraničních seriálů? Myslíte si, že by se něco takového mohlo natočit i v českých podmínkách? Jaké další seriály byste nejraději viděli zadaptované do českého prostředí vy?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkujeme za Váš názor.