Potemnělost je prostě hrozně "in" a filmaři se domnívají, že když na ni vsadí, prostě to musí vyjít. Ne vždy to sice platí, ale je pravdou, že diváci mají v posledních letech hodně rádi, když na plátně vidí něco mrazivějšího. A platí to i pro hádky. Uchopit klasický příběh, který nám maminky vyprávěly před spaní, když jsme byli děti a buďto ho uchopit za jiný konec nebo ho dokonce obohatit o hororový nádech, je postup, který volí více a více tvůrců.
Ale abychom nepřipsali zásluhy jen filmařům, faktem je, že spousta autorů pohádkových knih si také nelámala hlavu s tím, že děti u nich spíše učůrávaly hrůzou, než aby spokojeně zavřely očka a odebraly se do bezstarostné říše snů. Například legendární bratři Grimmové, kteří napsali příběhy o Sněhurce, Jeníčkovi a Mařence, Popelce, Červené Karkulce a hromadu dalších pohádek, se zrovna nekrotili a v jejich dílech najdete spoustu ne zrovna jemných momentů, ve kterých postavy provádějí věci, které by se spíše hodily do thrilleru.
Přesto se ale asi nepleteme, když řekneme, že když před pár lety někdo pronesl termín "filmová pohádka", většině lidí se asi vybavily roztomilé a miloučké projekty, které se pouští dětem, když od nich chcete mít na chvíli klid.
Sigourney Weaver umí vyděsit
Čas od času se ale filmaři rozhodli, že tohle je trošku nuda a nebylo by vůbec od věci nějaké zpestření. K nim patřil i režisér Michael Cohn, který před šestnácti lety poslal do kin hodně drsnou záležitost nazvanou Sněhurka - Příběh hrůzy. V té pořádně řádila Sigourney Weaver. Ztvárnila zlou macechu, která si rozhodně nebere rukavičky, kdy si jde za svým. A to "svým" znamená likvidace své nevlastní dcery Lilliany (Monica Keena). Ve filmu najdete hromadu hororových scén, která se rozhodně neobávají brutality. Projekt ale nebyl přijat vysloveně kladně, diváci i kritici ocenili temné pojetí a výkon Sigourney Weaver (získala za něj cenu Emmy), ale obecně nebyla hodnocení nic moc.Možná právě proto byla filmová studia opatrná a do hororově pojatých pohádek se zase tak nehnala. Až o nějakých osm let později sebral odvahu Terry Gilliam, který se rozhodl, že mu jako námět neposlouží pohádka, ale fiktivní příběh o bratrech Grimmech, konkrétně to, co posloužilo jako inspirace pro jejich knihy. Kletba Bratří Grimmů v sobě kombinovala humor, pár hororových prvků a netradičně pojatý děj. Ale ani tentokrát to nebyla trefa do černého, film při rozpočtu 88 milionů dolarů vydělal něco málo přes 105 milionů dolarů a recenze nebyly zrovna pochvalné.
Ovšem ve stejném roce se ukázalo, že to prostě jde. I když pravdou je, že film V pasti je sice variací na pohádku o Červené Karkulce, ovšem rozhodně nejde o fantasy příběh, ale poctivý a pravověrný thriller, který netěží z trikových efektů a fantaskních výjevů. Jde o napínavou podívanou o mladičké dívce Hayley (Ellen Page) a fotografovi Jeffovi (Patrick Wilson), kteří spolu rozehrají hru na kočku a myš.
V roce 2011 se Červená Karkulka vrátila na plátna a to ve formě, která byla o něco věrnější své literární předloze. I když opět se silným hororovým nádechem. Ústřední hrdinku ztvárnila velkooká Amanda Seyfried a režie se ujala Catherine Hardwicke. Ovšem z projektu se nám nakonec vyklubala spíše mysteriózní romance než netradičně pojatá pohádka. Projekt sice vydělal (42 milionů rozpočet, 89 milionů tržby), ale ovací se určitě nedočkal.
Karkulky bylo dost, na řadě je Sněhurka
Co se týče kritiků, tak si o moc lépe nevedla ani Karkulčina pohádková kolegyně Sněhurka. Ekonomicky ale nedopadla špatně. Její filmové dobrodružství nazvané Sněhurka a lovec (2011) stálo 170 milionů dolarů a vydělalo skoro 397 milionů dolarů. Lidé ocenili temnější stylizaci a velkolepé trikové scény, ovšem největšími taháky nebyly ani poutavé vizuály, ani postava Sněhurky (Kristen Stewart), ale lovec (Chris Hemsworth) a především zlá královna Ravenna, kterou si zahrála Charlize Theron. Očividně největšími klady adaptací pohádky o Sněhurce jsou roztomile zákeřné ženské postavy. Ukázala to Sigourney Weaver a potvrdila Charlize Theron.Jak Červená Karkulka, tak Sněhurka a lovec jsou tituly, které můžeme označit za mírně, ale přesto finančně profitabilní. Pokud se spolehneme na nepsané pravidlo, že film se dostane do plusových čísel ve chvíli, kdy vydělá 2 - 2,5x svého rozpočtu, za slušný ekonomický úspěch můžeme považovat i prequel k Čaroději ze země Oz nesoucí název Mocný vládce Oz. Sam Raimi natočil tak lákavou podívanou, že lidé nechali v kasách pěkných 493,3 milionů dolarů, ale projekt byl docela drahý, stál 215 milionů. Přesto udělal film studiu Disney radost.
Ty na mě perníčkem, já na tebe rychlopalnou kuší
Naopak New Line Cinema a Legendary Pictures asi stále litují, že daly zelenou vzniku variace na klasický příběh Jack a kouzelná fazole, která se v kinech promítala pod názvem Jack a obři (2013). Režisér Bryan Singer sice odvedl slušnou práci, vsadil na velkolepost, pořádnou porci akce a humor, ale nebylo to pro publikum dostatečně lákavé a tak se projekt, který stál dle odhadů 185 - 200 milionů dolarů dostal k částce 197,7 milionů dolarů. Těžko říct, zda by filmu neprospělo o něco drsnější pojetí. Možná by to na lidé slyšeli.Minimálně v případě titulu Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic (2013) to fungovalo. Norský filmař Tommy Wirkola pojal klasiku hodně svérázně, nechal oba hlavní hrdiny vyrůst, vrazil jim do rukou zbraně a udělal z nich profíky v likvidování čarodějnic. Přidal pořádnou porci černého humoru, hektolitry krve a vznikla taková šílenost, že si ji člověk prostě musel zamilovat. A stalo se, film za 55 milionů dolarů v získal v kinech skoro 226 milionů dolarů.
I tak je ale docela překvapením, že tak trošku jiné pojetí pohádek je u filmových studií v kurzu. Očividně to není sázka na jistotu, pokud jde o finanční výdělky. Přesto se v budoucnu chystá několik netradičně ztvárněných projektů. Mluví se o pokračování Sněhurky a lovce a Jeníčka a Mařenky: Lovců čarodějnic a v květnu má premiéru film Maleficent s Angelinou Jolie v hlavní roli, jehož trailery naznačují, že se na příběh záporačky ze Šípkové Růženky podíváme z jiného úhlu. A nevypadá to věru zle.
Která filmová pohádka je vaše oblíbená? A preferujete spíše klasické pojetí nebo máte rádi originalitu?
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkujeme za Váš názor.