Česká televize v pátek 17. ledna spustila další ze svých ambiciózních projektů - seriál První republika. Je od tvůrců seriálu Vyprávěj a nasadila ho dokonce ve stejném slotu, takže úkol má První republika jasný. Muž s brašnou nesmí projít. Ani nikdo jiný. Do První republiky byly zjevně investovány takové finanční prostředky, že cokoliv jiného než první místo v žebříčku páteční sledovanosti by bylo považováno za neúspěch. V tomto směru může být Česká televize spokojená. První republika při premiéře s přehledem svůj slot ovládla a na Nově a Primě mají na pár týdnů jasno. Veškerá jejich páteční snaha bude zřejmě marná.
Jak se První republika povedla?
Tvůrci hrají od začátku na jistotu. Všechny ostré hrany byly obroušeny a jakékoli náznaky riskování jdou stranou. Příběh dvou bratrů, kteří usilují o jednu ženu se v prvním dílu jeví hodně šablonovitě. Jeden bratr - Jaroslav - (nečestný to byznysman) si ženu vzal, ona ale miluje toho druhého - Vladimíra, který kvůli ní se zlomeným srdcem utekl do války. Karty jsou jasně rozdány, přetahovaná začíná a průměrně zkušený divák už tuší, co bude v téhle rodinné sáze následovat. Včetně toho, že s předstihem několika minut tuší, že hlavní kladný hrdina ,,zdědí" poklad, se kterým se vrátí po válce do nově vznikající republiky aby znovu bojoval o srdce své milované.Základní premisa příběhu je víc než okoukaná, jednotlivé kroky zatím čitelné dřív, než k nim dojde a teprve další díly ukáží, jestli tvůrci dokáži naznačené linie alespoň občas zamotat. Bylo by příjemné zjistit, že věci nejsou takové, jak se jeví a postavy se vzdálí šablonovitosti a černobílému pojetí. A nemyslím tím pokus vrhnout na hlavního kladného hrdinu stín podezření z toho, že zabil rodiče své milé - je nanejvýš pravděpodobné, že v tomto případě tvůrci školácky mlží a hlavní hrdina je takový klaďas, že si dlouho tajemství o tom, kdo skutečně zabil rodiče jeho lásky, bude nechávat pro sebe.
Fabulačně jde tedy zatím o dílo spíš průměrné, na úrovni Dallasu nebo jihoamerických telenovel. Dialogy často šustí papírem, jsou popisné a vysvětlující (kéž by to byla jen daň za první díl, kde je potřeba zafixovat jména, vztahy a situace), navíc působí nevyrovnaně. Místy jako by měli autoři snahu rozhovory okořenit, udělat je modernějšími, autentičtějšími, provokativními, vzápětí ale postavy mluví jako z prvorepublikových filmů. Břitkost a chytrost dialogovým výměnám po většinu času chybí.
Dallas nebo Panství Downtown?
Uprostřed všech mainstreamových klišé pak působí zvláštně okamžiky jako ten, kdy služebná objevuje toaletu. Tady jako by si tvůrci brali inspiraci v úplně jiných seriálech v čele s Panstvím Downtown. Podobných okamžiků je bohužel málo. Jakkoli působí neorganicky, jsou svěží a je škoda, že tvůrci neměli odvahu, aby seriálu dali modernějšího ducha, který by dokázal překvapit a nejel po tisíckrát zajetých kolejích. Takto sice vizuálně nabízejí výpravný dramatický seriál, který na současné české poměry patří k tomu nejlepšímu a utracené peníze jsou na něm vidět (až na mizerné triky), obsahově jsou ale o několik desítek let zpátky.Na druhou stranu, těžko jim to mít plně za zlé. Je zřejmé, že cílem bylo hlavně oslovit starší generaci v čele se ženami a zajistit tak České televizi páteční prvenství. V tomto případě a pragmaticky viděno byla mise splněna. Šablona byla naplněna, stroj funguje a jede. Seriál má na české poměry nadprůměrnou řemeslnou úroveň, moderní look (stejně jako v případě Hotelu Čtvrtá hvězda úvodní znělka kráčí s dobou), děj odsýpá bez zaváhání a nabízí divákům přesně to co očekávali - určitě víc, než třeba Sanitka 2. Velkou zásluhu na tom mají i dobře vybraní herci v čele se slovenskou hvězdou Jánem Koleníkem jako Vladimírem (kvůli tomuto seriálu opustil na JOJ seriál Panelák), tradičními jistotami Janem Vlasákem v roli hlavy rodiny a Janou Štěpánkovou (jako vždy skvělá a charismatická a je mi záhadou proč není na seznamu osob a obsazení na oficiálních stránkách pořadu - OSTUDA) a místy až překvapivě výborný je Jiří Vyorálek v roli Jaroslava. Zvládl by víc než jednorozměrného skorozáporáka (a mezi řádky se o to snaží), snad mu scénář dá ještě šanci zahrát na víc strun.
Verdikt
První republika je televizní hamburger - v tom dobrém i špatném slova smyslu. Přesný opak umluveného a rádoby intelektuálního Českého století. Svým divákům dá přesně to, co chtějí a čekají a to je na české poměry pořád ještě hodno potlesku. Nechce, aby diváci byli ve střehu, nesnaží se je vyrušit z pohodlného pátečního válení se před televizí, nechce je šokovat ani znejisťovat. Chce jen zasytit. Fajn, je to zkrátka funkční česká, i když nepříliš nápaditá variace na již stokrát viděné. Chutně nasnímaná, solidně napsaná, dobře zahraná malá domů. Jsem rád, že Česká televize začíná ctít řemeslo a dokáže natočit žánrově čistý seriál, na druhou stranu ale mrzí, že zoufale hraje na jistotu. Tady šlo vymáčknout víc. Vývoj v zahraničí je už o několik kroků dál i v případě pilířů večerního programu (viz Sherlock a Panství Dowtown). Možná mě ještě tvůrci usvědčí z omylu, zatím se ale zdá, že na opravdu moderní český dramatický seriál s méně jednoznačnými charaktery a překvapivějšími zvraty (stačilo by pro začátek dosáhnout kvalit Dietlových dialogů) si budeme muset čekat.
1. Autore "Gorilla", co to znamená rádoby intelektuální (zvlášť ve spojení s Českým stoletím)?
OdpovědětVymazat2. Papírem šustí úsloví, že "dialogy šustí papírem" :))
Radoby intelektuálni znamená, že se to tváří jako moudré, chytré, pro náročného diváka - jenže to není dobře udělané, tudíž to není chytré. Dlouhé a špatné dialogy, dlouhé scény, špatná práce s dynamikou... takovéhle věci se v zahraničí točí už dlouho, ale dokáží to, co chtějí říct, odvyprávět mnohem efektivněji. Tady měli autoři skvělý nápad - ale sami ho způsobem vyprávění zabili.
OdpovědětVymazatSeriál vyrábí nevzdělaná paneláková generace, která nedokáže ctít pravidla žánru. Jestliže chtějí vyrábět retro, pak nesmí mladý muž pozvat mladou dívku do svého bytu a představa, že jí u vchodu řekne "nezouvejte se" je už naprosto scestná. Běžně chodí po ulici bez klobouku - muži i ženy, rodina velkoprůmyslníka v soukromí byla přesazena do interiéru z lepší chalupy - a to jsou prý statkáři po generace. Plebs si hraje na honoraci a platí to jak pro tvůrce, tak pro hrdiny seriálu. Každý žánr má svá pravidla, a samozřejmě, když je nezná ani autor, ani režisér, pak je výsledek takový, jaký je. Vyhozené peníze. Bohužel naše. A mimochodem - služky přišly s rodinou z venkova, tedy minimálně jedna - a netuší, jak vypadá panský dům vevnitř. Kdepak ti bohatí Valentovi předtím bydleli? Elegantní dámy snad ještě celkem nedávno chodily do kadibudky na hnojišti? Inu, když blbec dělá vtip, výsledek bývá tristní.
OdpovědětVymazat