úterý 11. listopadu 2014

Recenze: Interstellar - Nolanův nejlepší film?

Dlouho očekávané mezihvězdné dobrodružství Interstellar dorazilo do kin, přilákalo davy diváků a samozřejmě okamžitě vzbudilo diskuse, z nichž část už dobře známe. ,,Nolan je nejlepší režisér na světě! Geniální!" zní z jedné strany, zatímco druhá vykřikuje ,,Nejpřeceňovanější režisér současnosti!" Smíšené jsou i recenze. Dokonce i za oceánem. Takže ve finále vám stejně nezbude nic jiného, než se prostě vypravit do kina a udělat si názor sami. Každopádně fakt, že se o filmu mluví a že na něj nejsou jednoznačné názory mluví za vše. Interstellar je událostí podzimu. Je to výjimečný film a má samozřejmě i své chyby. Ty vám v závislosti na tom, jaký přístup k filmu zvolíte, budou buď víceméně šumák - a nebo vám zážitek zkazí. Tak si to pojďme trochu rozebrat.


Čas je hlavní veličina?

Nolan je od začátku svůj a nedá se mu upřít originalita. Svět se řítí do záhuby, ale chybí jakékoliv vysvětlující úvodní titulky nebo voiceover. A místo aby nám režisér naservíroval bayovskou okružní jízdu kolem modré planety a ukázal nám, jak katastrofa vypadá v různých světových lokacích, se od začátku soustředí jen na jednu farmu, jednu rodinu a její příběh. Nolan ve svém vyprávění rychle skáče v čase a často vypouští  situace, ze kterých by jiní udělali působivou sekvenci - kterou už jsme ovšem viděli mockrát (například výběr a výcvik astronautů před jejich misí). Dobře totiž ví, že to nepotřebuje. V jádru Intestellar má silný lidský příběh o otci, který musí opustit své děti, aby zachránil celou Zem a na cestě má tolik ohromujících lákadel, že má co dělat, aby to nacpal do tří hodin. Výsledkem je, že film od začátku skvěle šlape a nemá hluchá místa - ale na druhou stranu někdy působí chování postav zkratkovitě.



Pokud bychom chtěli hledat chyby, pak je najdeme v postavách. To se netýká Coopera, hlavního hrdiny v podání Matthewa McConaugheyho. McConaughey film doslova nese na svých bedrech zpevněných nedávnými úspěchy a hereckou zralostí. U ostatních už to tak jednoznačné není. V závislosti na scénáři tak ještě dobře funguje Jessica Chastain, která hraje Cooperovu dceru a jejich vztah dodává filmu dynamiku. Casey Affleck odvádí skvělou práci - scén má ale minimum a předepisují mu občas zvláštní chování (zůstává i s manželkou a dítětem na farmě, která jednoznačně ničí jejich zdraví, pádný důvod se ale nikdy nedozvíme). Naprosto drhne Anne Hathaway. Odhlédnu-li  od toho, že na mě v tomto filmu nepůsobí sympaticky, její postava je nucena divákům spoustu věcí vysvětlovat poněkud blbu vzdorným způsobem a Anne to úplně nejde. Michael Caine jako její otec pak odvádí jen svůj čistý standard. Možnost dramatického ,,zdvojení a zrcadlení" vztahu otec a dcera tak v tomto případě Nolan příliš nevyužívá, což je možná trochu škoda.



2014: Nolanova odyssea

To hlavní, na čem film stojí, je ale neuvěřitelné hvězdné putování skrz červí díry a tady prostě Nolan dokazuje, že je mistrem svého řemesla. Někdy je situačně samoúčelný nebo ne zcela logický (proč ,,oni" lidstvo komplikovaně učí něco, co by v klidu mohli udělat sami), některé věci ze strhujícího závěru mi přijdou nedomyšlené a nebo nedostatečně vysvětlené a bez citací Kubricka bych se obešel (ale ani mi nevadily), jenže nad tím vším se klene neochvějná režijní jistota, která dělá z filmu inteligentní mainstream. Je v něm hromada nápadů i silná emoční linka (pokud sami máte děti, tak se účinek zvyšuje). Zatímco u oslavované Kubrickovy 2001: Vesmírné odyssey jsem se zoufalstvím kopal do zadnice a nakonec stejně na chvíli usnul (a to knižní předlohu miluji), Nolan mě přikoval do sedadla. Interstellar je neuvěřitelný, dechberoucí až hypnotický sled situací a obrazů z nichž každý jeden je precizní a využívá všech možností filmu jako média, aby vás okouzlil, vyděsil, nadchnul, rozesmál (výborní roboti), dojal a zavedl vás tam, kde jste jako filmový divák ještě nebyli.

A to je důvod, proč na mě v jistém směru působil Interstellar víc než Počátek/Inception - který jinak považuji nadále za Nolanův nejlepší film. Je to filmová magie tak, jak jsem ji jako malý kluk kdysi ochutnal ve filmech a kterou už dnes vládne málokdo. Hudba, kamera, herecké výkony, příběh a dokonce i ticho - všechno dohromady funguje a násobí se a když vás na konci Interstellar vyplivne, máte pocit, že svět okolo je jiný a nereálný. Hranice se mažou a všechno je možné - a chcete zpátky. Tohle dnes umí s filmovým médiem málokdo. Popravdě - ani si nepamatuji, kdy jsem takový pocit po odchodu z kina měl (možná po Avatarovi) a proto nakonec výsledné hodnocení takové, jaké je.

Kdo hledá, chyby najde



A jestli Nolan po cestě tu a tam tlačí moc na pilu, nesedí mu logika na 100% nebo postavy občas mluví papírově? No a? Nikdy to není tak, aby to tahalo za uši a oči. Ve srovnání s většinou současných filmů je pořád daleko před nimi a odpustím mu dokonce i slabou ,,filozofickou" linii o síle lásky - a celkově nevyrovanou práci s příliš mnoha motivy, z nichž žádný není vytěžený na maximum (scénář se přepisoval a každý autor v něm nechal něco). Nikdo jiný vám totiž v poslední době nenabídl tak omračující filmovou zkušenost (dokonce ani Gravity, které je na tom s postavami ještě hůř). Takže jestli chcete remcat, hledat chyby a nechat si jimi zkazit jeden z letošních nejfilmovějších zážitků - bez problémů se vám to podaří. Interstellar asi není tak dobrý film jako třeba nadcházející Keatonův Birdman a určitě si nemyslím, že by měl dostat některé z klíčových Oscarů, na poli filmové zábavy patří k tomu nejlepšímu, co jsme v posledních mnoha letech viděli. A rozhodně je to film, který by měl vidět každý filmový fanoušek.

Kdyby se podobně intenzivních a přitom inteligentních blockbusterů točilo víc, asi bych hodnocení snížil o stupeň kvůli oněm zmíněným drobným chybám na kráse, jenže ono se jich víc netočí a dokonalost je nedosažitelná. Navíc desítkám jiných filmů ročně odpouštíme mnohem víc. Takže moje doporučení - pozor na přehnaná očekávání. Nečekejte revoluci a také nechtějte Nolanovi dokázat, že jste chytřejší než on (byť byste byli). Prostě si na tuhle cestu kupte lístek a nechte se vést podobně jako jeho hrdinové nejen rozumem, ale i srdcem a pocity, protože ty jsou v tomto sci-fi ve skutečnosti stejně důležité jako teorie času a relativity. Občas to na téhle výpravě možná zadrncá, ale tak jako tak uvidíte něco, co se jen tak nevidí.

Hodnocení: 10/10

17 komentářů:

  1. Souhlasím. :) Pro mě jeden z nejlepších filmů, co jsem kdy viděla. Logické chyby tam jsou, ale kde nejsou.
    Jinak moc hezky a citlivě psaná recenze, už jsem měla dost těch negativních, jak nenechaly na filmu nit suchou. Za mě má film tak 90%

    OdpovědětVymazat
  2. Jen pro info, červí díra tam je jenom jedna ;-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemyslím si. Ta ve které se Cooper katapultoval byla tuším jiná než ta první. Ale možná se pletu

      Vymazat
    2. Barvah má pravdu, ona je to jedna červí díra a jedna černá díra, ale byl jsem líný to rozepisovat.

      Vymazat
  3. Přesně jak se píšete, z kina jsem odcházel s pocitem, že svět okolo je jiný a nereálný:) Pro mě jeden z největších, nejen filmových zážitků

    OdpovědětVymazat
  4. Souhlasím s recenzí - hlavně mě potěšilo ticho ve vesmíru , snad první film kde se tak stalo.

    OdpovědětVymazat
  5. Vy jste se z toho hypu úplně zbláznili.Tohle určitě není film roku. Další nadhodnocená nudná a přitom nelogická srágora. Poslední třetina film úplně odstřelila někam do průměru 5/10. Nolanovcům to ale stačí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proč se všichni pořád jen ohání tou nelogičností? Je to SCI-FI panebože.

      Vymazat
    2. A jaký máte názor na Počátek a Temného rytíře? Jen tak pro zajímavost

      Vymazat
    3. A proc maji lidi, kterym se nektere vseobecne dobre hodnocene a prijimane filmy nelibi, pocit, ze oni maji pravdu a zbytek je tupe stado?

      Vymazat
    4. Naporosto chápu Váš názor. Pro člověka co nedostuduje základní školu a nezajímá se o astrofyziku ten film působí zcela jistě velice komplikovaně a nelogicky :-) Já tam například nelogičností moc neshledal. Snad jen s nejsem jistý, zda-li by černá díra svojí gravitací zrychlila pád či měla Coopera správně rozdrtit. žádné jiné sci-fi si tak nepohrálo s časem jako toto. Super

      Vymazat
  6. Kam se tohle hrabe na Temného rytíře :) tomu to nesahá ani po kotníky.

    OdpovědětVymazat
  7. Pro mě je toto film roku... A Sorry ale ty nelogičnosti - v čem je hledáte?
    !!!SPOILER!!!
    "proč ,,oni" lidstvo komplikovaně učí něco, co by v klidu mohli udělat sami" - tak to je třeba jasné, ne? "Oni" jsou lidstvo z budoucnosti které se už naučilo využít 5 rozměrů (X,Y,Z,čas,gravitace(?)) a museli to udělat stejně jako Cooper musel diktovat skrz gravitaci z souřadnice NASA zpět do minulosti - aby zabránili časovým paradoxům. Tzn. Lidstvo budoucnosti se muselo zachránit v minulosti a udělat to stejné, co se stalo jim. Otevřít červí díru a pomoct Cooperovi. Bez nelogičnosti.
    Jediné - co tu mám - chybělo mi tu zobrazení vesmírné lodi a vysvětlení vzorce co vypočítali - v čem jim pomohl - vynulovat gravitaci a vzlétnout s tím gigantickým monstrem? To už je na domýšlení... Konec byl trochu utnutý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. !!!SPOILER!!!
      Pokud lidé v budoucnosti existují, potom nechápu proč mají potřebu se v minulosti zachraňovat, jelikož to evidentně zvládli i bez toho. Jinak super film bohužel s až moc náhodami. Ale třeba jsem jen méně chápavý:) Uvidíme při projekci v klidu doma na Blu-ray za půl roku.Jirka

      Vymazat
    2. Přijde mi to logické, prostě protože minulost předchází budoucnost :-) Tím, že se dostal za horizont událostí (černá díra) kde nebyl pozemský čas lineární a mohl zasahoval do kterékoliv jeho části vlastně vytvářel realitu, protože i tam jednal v nějaké posloupnosti svých činů... :-)

      Vymazat
  8. Pro informaci: 2001: Vesmírná odysea novela vznikala z pera A. C. C. zároveň s filmem. Clark ji psal pro knihu, zatímco jí s ním psal Kubrick jako scénář. Proto se některé reálie v průběhu liší, i když se neliší celkové vyznění a konec, scénář se stejnojmenou knihou vznikal jednoduše vedle sebe. Skutečnou a jedinou předlohou oběma dílům byla krátká povídka A. C. Clarka Hlídka, která je vyburcovala ke spolupráci - jak rozvíjení v literární podobě, tak filmové. Jan Veselý

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za Váš názor.