Čas je hlavní veličina?
Nolan je od začátku svůj a nedá se mu upřít originalita. Svět se řítí do záhuby, ale chybí jakékoliv vysvětlující úvodní titulky nebo voiceover. A místo aby nám režisér naservíroval bayovskou okružní jízdu kolem modré planety a ukázal nám, jak katastrofa vypadá v různých světových lokacích, se od začátku soustředí jen na jednu farmu, jednu rodinu a její příběh. Nolan ve svém vyprávění rychle skáče v čase a často vypouští situace, ze kterých by jiní udělali působivou sekvenci - kterou už jsme ovšem viděli mockrát (například výběr a výcvik astronautů před jejich misí). Dobře totiž ví, že to nepotřebuje. V jádru Intestellar má silný lidský příběh o otci, který musí opustit své děti, aby zachránil celou Zem a na cestě má tolik ohromujících lákadel, že má co dělat, aby to nacpal do tří hodin. Výsledkem je, že film od začátku skvěle šlape a nemá hluchá místa - ale na druhou stranu někdy působí chování postav zkratkovitě.Pokud bychom chtěli hledat chyby, pak je najdeme v postavách. To se netýká Coopera, hlavního hrdiny v podání Matthewa McConaugheyho. McConaughey film doslova nese na svých bedrech zpevněných nedávnými úspěchy a hereckou zralostí. U ostatních už to tak jednoznačné není. V závislosti na scénáři tak ještě dobře funguje Jessica Chastain, která hraje Cooperovu dceru a jejich vztah dodává filmu dynamiku. Casey Affleck odvádí skvělou práci - scén má ale minimum a předepisují mu občas zvláštní chování (zůstává i s manželkou a dítětem na farmě, která jednoznačně ničí jejich zdraví, pádný důvod se ale nikdy nedozvíme). Naprosto drhne Anne Hathaway. Odhlédnu-li od toho, že na mě v tomto filmu nepůsobí sympaticky, její postava je nucena divákům spoustu věcí vysvětlovat poněkud blbu vzdorným způsobem a Anne to úplně nejde. Michael Caine jako její otec pak odvádí jen svůj čistý standard. Možnost dramatického ,,zdvojení a zrcadlení" vztahu otec a dcera tak v tomto případě Nolan příliš nevyužívá, což je možná trochu škoda.
2014: Nolanova odyssea
To hlavní, na čem film stojí, je ale neuvěřitelné hvězdné putování skrz červí díry a tady prostě Nolan dokazuje, že je mistrem svého řemesla. Někdy je situačně samoúčelný nebo ne zcela logický (proč ,,oni" lidstvo komplikovaně učí něco, co by v klidu mohli udělat sami), některé věci ze strhujícího závěru mi přijdou nedomyšlené a nebo nedostatečně vysvětlené a bez citací Kubricka bych se obešel (ale ani mi nevadily), jenže nad tím vším se klene neochvějná režijní jistota, která dělá z filmu inteligentní mainstream. Je v něm hromada nápadů i silná emoční linka (pokud sami máte děti, tak se účinek zvyšuje). Zatímco u oslavované Kubrickovy 2001: Vesmírné odyssey jsem se zoufalstvím kopal do zadnice a nakonec stejně na chvíli usnul (a to knižní předlohu miluji), Nolan mě přikoval do sedadla. Interstellar je neuvěřitelný, dechberoucí až hypnotický sled situací a obrazů z nichž každý jeden je precizní a využívá všech možností filmu jako média, aby vás okouzlil, vyděsil, nadchnul, rozesmál (výborní roboti), dojal a zavedl vás tam, kde jste jako filmový divák ještě nebyli.A to je důvod, proč na mě v jistém směru působil Interstellar víc než Počátek/Inception - který jinak považuji nadále za Nolanův nejlepší film. Je to filmová magie tak, jak jsem ji jako malý kluk kdysi ochutnal ve filmech a kterou už dnes vládne málokdo. Hudba, kamera, herecké výkony, příběh a dokonce i ticho - všechno dohromady funguje a násobí se a když vás na konci Interstellar vyplivne, máte pocit, že svět okolo je jiný a nereálný. Hranice se mažou a všechno je možné - a chcete zpátky. Tohle dnes umí s filmovým médiem málokdo. Popravdě - ani si nepamatuji, kdy jsem takový pocit po odchodu z kina měl (možná po Avatarovi) a proto nakonec výsledné hodnocení takové, jaké je.
Kdo hledá, chyby najde
A jestli Nolan po cestě tu a tam tlačí moc na pilu, nesedí mu logika na 100% nebo postavy občas mluví papírově? No a? Nikdy to není tak, aby to tahalo za uši a oči. Ve srovnání s většinou současných filmů je pořád daleko před nimi a odpustím mu dokonce i slabou ,,filozofickou" linii o síle lásky - a celkově nevyrovanou práci s příliš mnoha motivy, z nichž žádný není vytěžený na maximum (scénář se přepisoval a každý autor v něm nechal něco). Nikdo jiný vám totiž v poslední době nenabídl tak omračující filmovou zkušenost (dokonce ani Gravity, které je na tom s postavami ještě hůř). Takže jestli chcete remcat, hledat chyby a nechat si jimi zkazit jeden z letošních nejfilmovějších zážitků - bez problémů se vám to podaří. Interstellar asi není tak dobrý film jako třeba nadcházející Keatonův Birdman a určitě si nemyslím, že by měl dostat některé z klíčových Oscarů, na poli filmové zábavy patří k tomu nejlepšímu, co jsme v posledních mnoha letech viděli. A rozhodně je to film, který by měl vidět každý filmový fanoušek.
Kdyby se podobně intenzivních a přitom inteligentních blockbusterů točilo víc, asi bych hodnocení snížil o stupeň kvůli oněm zmíněným drobným chybám na kráse, jenže ono se jich víc netočí a dokonalost je nedosažitelná. Navíc desítkám jiných filmů ročně odpouštíme mnohem víc. Takže moje doporučení - pozor na přehnaná očekávání. Nečekejte revoluci a také nechtějte Nolanovi dokázat, že jste chytřejší než on (byť byste byli). Prostě si na tuhle cestu kupte lístek a nechte se vést podobně jako jeho hrdinové nejen rozumem, ale i srdcem a pocity, protože ty jsou v tomto sci-fi ve skutečnosti stejně důležité jako teorie času a relativity. Občas to na téhle výpravě možná zadrncá, ale tak jako tak uvidíte něco, co se jen tak nevidí.
Souhlasím. :) Pro mě jeden z nejlepších filmů, co jsem kdy viděla. Logické chyby tam jsou, ale kde nejsou.
OdpovědětVymazatJinak moc hezky a citlivě psaná recenze, už jsem měla dost těch negativních, jak nenechaly na filmu nit suchou. Za mě má film tak 90%
Jen pro info, červí díra tam je jenom jedna ;-).
OdpovědětVymazatNemyslím si. Ta ve které se Cooper katapultoval byla tuším jiná než ta první. Ale možná se pletu
VymazatBarvah má pravdu, ona je to jedna červí díra a jedna černá díra, ale byl jsem líný to rozepisovat.
VymazatPřesně jak se píšete, z kina jsem odcházel s pocitem, že svět okolo je jiný a nereálný:) Pro mě jeden z největších, nejen filmových zážitků
OdpovědětVymazatSouhlasím s recenzí - hlavně mě potěšilo ticho ve vesmíru , snad první film kde se tak stalo.
OdpovědětVymazatEhm... Gravitace?
VymazatVy jste se z toho hypu úplně zbláznili.Tohle určitě není film roku. Další nadhodnocená nudná a přitom nelogická srágora. Poslední třetina film úplně odstřelila někam do průměru 5/10. Nolanovcům to ale stačí.
OdpovědětVymazatProč se všichni pořád jen ohání tou nelogičností? Je to SCI-FI panebože.
VymazatA jaký máte názor na Počátek a Temného rytíře? Jen tak pro zajímavost
VymazatA proc maji lidi, kterym se nektere vseobecne dobre hodnocene a prijimane filmy nelibi, pocit, ze oni maji pravdu a zbytek je tupe stado?
VymazatNaporosto chápu Váš názor. Pro člověka co nedostuduje základní školu a nezajímá se o astrofyziku ten film působí zcela jistě velice komplikovaně a nelogicky :-) Já tam například nelogičností moc neshledal. Snad jen s nejsem jistý, zda-li by černá díra svojí gravitací zrychlila pád či měla Coopera správně rozdrtit. žádné jiné sci-fi si tak nepohrálo s časem jako toto. Super
VymazatKam se tohle hrabe na Temného rytíře :) tomu to nesahá ani po kotníky.
OdpovědětVymazatPro mě je toto film roku... A Sorry ale ty nelogičnosti - v čem je hledáte?
OdpovědětVymazat!!!SPOILER!!!
"proč ,,oni" lidstvo komplikovaně učí něco, co by v klidu mohli udělat sami" - tak to je třeba jasné, ne? "Oni" jsou lidstvo z budoucnosti které se už naučilo využít 5 rozměrů (X,Y,Z,čas,gravitace(?)) a museli to udělat stejně jako Cooper musel diktovat skrz gravitaci z souřadnice NASA zpět do minulosti - aby zabránili časovým paradoxům. Tzn. Lidstvo budoucnosti se muselo zachránit v minulosti a udělat to stejné, co se stalo jim. Otevřít červí díru a pomoct Cooperovi. Bez nelogičnosti.
Jediné - co tu mám - chybělo mi tu zobrazení vesmírné lodi a vysvětlení vzorce co vypočítali - v čem jim pomohl - vynulovat gravitaci a vzlétnout s tím gigantickým monstrem? To už je na domýšlení... Konec byl trochu utnutý.
!!!SPOILER!!!
VymazatPokud lidé v budoucnosti existují, potom nechápu proč mají potřebu se v minulosti zachraňovat, jelikož to evidentně zvládli i bez toho. Jinak super film bohužel s až moc náhodami. Ale třeba jsem jen méně chápavý:) Uvidíme při projekci v klidu doma na Blu-ray za půl roku.Jirka
Přijde mi to logické, prostě protože minulost předchází budoucnost :-) Tím, že se dostal za horizont událostí (černá díra) kde nebyl pozemský čas lineární a mohl zasahoval do kterékoliv jeho části vlastně vytvářel realitu, protože i tam jednal v nějaké posloupnosti svých činů... :-)
VymazatPro informaci: 2001: Vesmírná odysea novela vznikala z pera A. C. C. zároveň s filmem. Clark ji psal pro knihu, zatímco jí s ním psal Kubrick jako scénář. Proto se některé reálie v průběhu liší, i když se neliší celkové vyznění a konec, scénář se stejnojmenou knihou vznikal jednoduše vedle sebe. Skutečnou a jedinou předlohou oběma dílům byla krátká povídka A. C. Clarka Hlídka, která je vyburcovala ke spolupráci - jak rozvíjení v literární podobě, tak filmové. Jan Veselý
OdpovědětVymazat