Jak dopadla premiéra očekávaného filmu?
Jméno Jiřího Stracha se na tuzemské filmové a televizní scéně stalo zárukou kvality a nutno podotknout, že právem. Dlouhodobá spolupráce s Markem Epsteinem a Ivanem Trojanem se vyplácí zas a znovu. Naposledy se to projevilo při pohádce Šťastný smolař. Proto není divu, že Česká televize během upoutávek na Osmy vsází i právě na jméno Jiřího Stracha. A vzhledem k tomu, že málokteré jméno u téměř jakéhokoli snímku značí nadprůměrnou kvalitu, je jasné, že očekávání nebyla malá. Jak se s tím ale toto komediální drama popralo?
Strach pořád umí
Co se týče režie, Jiří Strach má všechno opět pevně v rukou. Kamera je filmová, nikoli laciná televizní; vybraný soundtrack vtipně dokresluje dobu; herci vědí a mají co hrát. V tomto směru se tedy naštěstí nic nezměnilo a i po výpravné stránce je film nadprůměrný. Dobrý je i způsob, jakým Strach pracuje s kamerou. Ta je sice v některých scénách "telenovelově statická", ale v tomto případě to neškodí. Záběry, ve kterých kamera z dálky zabírá Ivana Trojana, patří k tomu nejlepšímu z filmu, jelikož Trojan dostává prostor pro své groteskní vlohy. Pak je zážitek sledovat i jeho předstíranou opileckou chůzi, při níž kolikrát zmizí ze záběru a následně se do něj zase vtipně vpotácí.O hereckém géniu Ivana Trojana se ani nedá diskutovat. Od samého začátku opět dává zřetelně najevo, že je na place pánem. Výborně zvládá vtipné i vypjatější scény. Nejvíce pak exceluje v mimických reakcích během dialogů se svými hereckými kolegy.
Ačkoli Osmy tedy stojí především na Trojanovi ani ostatní herci nezahálejí. Každý se své role (někdy i docela malé) zhostil s bravurou sobě vlastní. Nejvíce asi překvapil Josef Dvořák, kterého je příjemné zase po nějaké době vidět i v kvalitní české produkci, a ne ve vesnické telenovele. Jeho výkon je totiž s pevným režijním vedením a dobrým scénářem daleko lepší než ten, který podává v konkurenčním seriálu.
Scénář dobrý ale ne bez chyb
Už tedy asi tušíte odpověď na titulní otázku. Tím nejslabším článkem osvědčeného tria je tentokrát Marek Epstein jehož scénář není úplně dopilovaný. Samotný příběh inženýra Tauše, který prožívá den blbec, je sice vtipný a místy nabízí vynikající samonosné "frky", ale přeci jen se nakonec nemohu ubránit dojmu, že film končí téměř stejně jako začal. Žádná ze zápletek nebyla uzavřená, nic se nedořešilo. Samotný konec tedy působí značně rozpačitě. Už sám velký bard William Shakespeare vlastně trefně vyjádřil, jak to s těmi Osmami po scenáristické stránce je - mnoho povyku pro nic. Celou dobu se Epstein k něčemu dostává, aby se nakonec vlastně nikam nedostal. Všechny zápletky pak bohužel získávají status zaplácnutí stopáže.Samotné příběhové nedodělky filmu škodí a bohužel to není to jediné. Škodí mu totiž i některé logické díry - odkud se vzala pistole v odpadní rouře; jak se manželka Tauše dozvěděla o zřejmě dobře tajené nevěře (vysvětlení je odbyté) atd. I tyhle elementy filmu pak působí jenom jako scenáristické berličky k posunutí děje dopředu. Moc se nevysvětlují, prostě tam jsou a divák je musí bez řečí přijmout.
Poslední výtka ke scénáři je čistě osobní. A týká se zasazení děje do období totalismu. To je totiž nakonec tím nedořešením zápletek úplně zbytečné. Já si navíc nemohu pomoct, působí to na mě pouze jako populistický tah. Příběh se klidně mohl odehrávat v současnosti, komické prvky lenivých řemeslníků a ulejváckých úředníků by fungovaly i dnes. Celá ta záležitost s Chartou 77 je odfláknutá, ve filmu je jakoby navíc a kdyby tam nebyla, zřejmě to vadit nebude. To už je ale zásadní chyba, protože jakmile z filmu odeberete nějakou jeho část (prezentovanou jako důležitou) a film se nerozloží, pak je v něm něco špatně. A za to se nedá vinit nikdo jiný než scenárista, který to takhle napsal.
Verdikt
Osobně se na každý nový projekt Jiřího Stracha těším, jelikož se jedná o mého jediného oblíbeného českého dramatického režiséra. A i tentokrát mě přesvědčil o tom, že režisérskému řemeslu rozumí. Po technické i herecké stránce se Osmám nedá nic upřít, obojí šlape jako hodinky. Zásadní problémy už ale nastávají se scénářem, který obsahuje příliš mnoho logických chyb a nedotažených zápletek, že se nad tím bohužel mávnout rukou nedá. Je to škoda, protože tvůrci si očividně dali záležet na tom, aby se to po řemeslné i produkční stránce vydařilo. Chtělo to ale zamakat na scénáři, jenž funguje celou první hodinu a pak zásadně selhává. Přesto se na Osmy podívejte (pokud jste tak ještě neučinili), protože i tak zůstávají jedním z nejlepších českých televizních filmů roku 2014Hodnocení: 7/10
Jak se Osmy líbily vám? Co říkáte na Ivana Trojana v hlavní roli?Foto: Česká televize
Totalismu?
OdpovědětVymazatTento text pro změnu obsahuje příliš mnoho logických chyb a nedotažených vět. A totalismu? Come on...
OdpovědětVymazat