Veřejnoprávní televize představila novou soutěž. Jak se povedla?
Doba velkolepých soutěžních show v prime timu typu Chcete být milionářem? nebo Ber nebo neber! je očividně již dlouho za námi. V současné době naše české televize nenabízejí téměř žádné vědomostní soutěžní pořady. A když už ano, tak se většinou jedná o nezáživná dílka, která po pár týdnech zmizí z obrazovky. Nakonec příznivcům vědomostních soutěží nezbývá nic jiného než sledovat omšelý AZ kvíz.
Hned z kraje nového roku ale Česká televize zkouší zbrusu novou vědomostní show podle britské licence. Míň je víc za sebou má první odvysílaný díl a my si můžeme zhodnotit, jestli jsme se dočkali konečně obrození tohoto formátu v Čechách.
Míň není víc!
Bohužel, nedočkali. Česká verze Pointless se zuby nehty drží licence, a tudíž nemá diváka této soutěže znalého, čím překvapit. Dočkali jsme se téměř na chlup stejného studia, ačkoli to české je o něco menší než britské. Stejné jsou i prostřihy na obrazovku s otázkami, zvukový doprovod a vůbec všechno. To by samozřejmě běžného diváka ale trápit nemuselo. Naneštěstí stejná je i nuda, se kterou se potýká i originální verze.Jelikož se Česká televize rozhodla vysílat show každý všední den, bank je asi přibližně stejně velký jako v souputníkovi této soutěže AZ kvízu. Není tedy o moc hrát a osobně pochybuji, že základní suma 10 000 Kč přiláká hordy soutěžících. Ještě více o tom pochybuji po zhlédnutí prvního dílu, který musel regulérního diváka unudit k smrti.
Jak už jsem se zmínil, tvůrci hráli na jistotu a vše do puntíku zkoírovali od Britů. Mdlý způsob představování soutěžících i typy otázek. Problém je však v tom, že ČT se dostatečně nevěnovala pravidlům. Vzor na začátku ani zdaleka nepostihl všechny otazníky ohledně fungování soutěže. To by mělo být takové, že pointou pro soutěžící je strefit se do správné odpovědi na otázku s vícero možnostmi. A zároveň chcete, aby vaše správná odpověď byla ta, kterou sto respondentů zmínilo co nejméně nebo vůbec. Pokud odpovíte vysoce frekventovanou možností, získáte přesně takový počet bodů, jenž se rovná počtu lidí ze sta, kteří odpověděli stejně. Pokud odpovíte špatně (vaše možnost není správná v rámci otázky), automaticky obdržíte nežádoucích sto bodů.
Tato část je ještě vcelku obstojně pochopitelná, ale vzápětí se dostáváme do dalšího kola a tam už jsou ty tipy tak divoké, že i divák odkojený televizními soutěžemi nechápe, jak ta pravidla vlastně fungují. Najednou už neplatí strefování se do správné (jedné z mnoha) možnosti, musíte odpovědět naprosto přesně a ještě doufat, že stejně tak odpovědělo co nejméně lidí. Tohle už je ale fakt, který moderátor nezdůraznil dostatečně srozumitelně. Ostatně jako většinu pravidel.
Když už jsem se dostal k moderátorovi Janu Smetanovi, nemohu si odpustit značnou kritiku. Já sice chápu, že byl v této roli poprvé, ale bohužel působil značně nesympaticky, zvláštně se u svého pultíku kroutil a "poulil očima". Také působí velice úlisně a neumí oživit rozhovory se soutěžícími tak, aby byly alespoň trochu vtipné. Tady tvůrci sáhli naprosto vedle a přitom se nabízí jasná volba v podobě Zdeňka Podhůrského, jenž má značné zkušenosti ze show Pálí vám to? Ten by se do této role hodil daleko více. A když už nic jiného, tak by nabídl alespoň znamé charisma. Tedy klíčový element, který Jan Smetana postrádá.
Verdikt
Nová vědomostní show Míň je víc je věrná své předloze. Stejně jako originál postrádá napětí, gradaci a k tomu zde není ani špetka humoru. Vysvětlení pravidel je odfláknuté, možnost pro každý pár soutěžit dvakrát dokonce musí být divákům zprostředkována pomocí lišty v obraze! Namísto toho, aby svou větu k vypadnuvším soutěžícím: "Uvidíme se zítra!" divákům vysvětlil sám moderátor. Obrození skomírajícího žánru vědomostních game show se tedy v Česku nekoná. Sám budu překvapen, když pořad v programu ČT vydrží déle než do jara. I ten AZ kvíz je daleko zábavnější než tato koncentrovaná nuda bez šmrncu a špetky elánu.Hodnocení: 4/10
Sledovali jste první díl show Míň je víc? Líbila se vám?Foto: Česká televize
Naše televize by se měly zamyslet nad tím, pročpak tolik prověřených formátů vědomostních soutěží u nás naprosto propadlo a uchytilo se jen naprosté minimum.
OdpovědětVymazatŘekl bych, že největší problém bude v tom, že většina těch formátů v originále je příliš postavena na show, moderátorovi a velkých penězích. Jenže když se tento formát převede na naše obrazovky, tak snad vždy nějaká potřebná složka chybí, ať už atmosféra studia úplně chybí, moderátor se nehodí k typu show, místo primetimu a stovek tisíc dolarů v originále z toho máme český podvečer a desítky tisíc atd. A i když se třeba ten vítězný koktejl podaří namíchat, tak to naši diváci nevezmou (jako třeba kdysi Nejslabší. máte padáka!). Snad jediný opravdu úspěšně převedený formát byl takto Milionář s Vladimírem Čechem. Pak ještě několik dalších se slušně drželo nějakou dobu, ale žádné velké halo už nevyvolali.
On je navíc ještě takový trend, že těch zkoušených vědomostí je čím dál tím méně a zbytek se vyplácává právě tou show, nebo zábavností. Jenže show se nemusí dostavit a i sebelepší zábavnost dřív nebo později vyprchá. Stejně tak i Míň je víc - vždyť kolik tam dohromady bylo těch otázek a odpovědí, asi 12 za půl hodiny? Ještě k tomu ty otázky byly docela těžké a pro nezájemce o téma docela nudné. Ještě pár takových dílů a můžeme této show zamávat na rozloučenou.
Jestli Česká televize (nebo Nova, Prima, Barrandov) chce úspěšný vědomostní pořad, tak by se měli poučit z minulosti a nehrát si na mega-show (která se povede tak jednou za dekádu a zbytek pohoří), ale mít vědomosti v první řadě a pak přimíchat trochu zábavy (a ono to jde jako např Taxík). Nebo pak z toho spíš udělat zábavu (zase ale ne až moc křečovitě) podobně jako bylo kdysi 5 proti 5. No a extra držák jsou pak Jeopardy a jeho český příbuzný Riskuj vhodný do dřívějšího podvečera nebo na druhý program. Sázet na velkou show je jak sázka do loterie, proher spousty, vítězů jak šafránu.
Když to ještě vezmu do detailu, jaký typ vědomostní soutěže máme a co s tím jsou české TV schopné udělat:
VymazatA) show (např Milionář) - to je snad nejhorší na adaptaci, televize málokdy dají opravdu zajímavě vysoké částky na výhry, studio kolikrát vypadá jak chudý příbuzný, nedaří se vybudovat správnou atmosféru atd. Pořad navíc potřebuje prime-time, jinak TV až příliš viditelně zkrouhnou náklady a prakticky už předem formát odsoudí k nezdaru.
B) zábava/naučné (např 5 proti 5, O poklad Anežky české) - divák se pobaví, něco zajímavého se dozví. Tady je zase problém, aby to nesklouzlo až do vyložené trapnosti (jako bylo třeba Jsi chytřejší než páťák) nebo zase naopak nebylo až příliš nudné. Tento typ bych u nás viděl asi jako nejsnáze uchytitelný, zase ale na druhou stranu se může dost rychle vyčerpat.
C) soutěže/reality show (např Pekelná výzva) - tady bych viděl docela potenciál, ale na druhou stranu to bude mít určitě užší publikum. Taky problém, aby to dlouhodobě udrželo nějakou laťku a nezvrhlo se to mišmašů jako byly různé soutěže v 90. letech. Snad bude Prima Cool odvážná a něco ještě vytvoří.
D) čisté znalosti (např. AZ kvíz, Riskuj, Jeopardy) - určitě to má nejmenší šanci se výrazně prosadit, ale zase na druhou stranu publikum je dost stálé, dlouhodobé a pořad se rozhodně nevyčerpá za sezonu nebo dvě jako většina ostatních. Jak ukazuje stále sledovaný AZ kvíz, tak prostor pro něco podobného by tu určitě ještě byl, ale spíš na druhý program nebo brzký podvečer.
Moc pěkné komentáře, dík.
VymazatNejhorší je moderátor, svázat mu ruce, tak nepromluví. samé moderátorské chyby! Je těžké odhadnout, kolik lidí a jak odpovědělo, když není znám profil respondentů( věk, lokalita ap.) Zlatý A-Z Kvíz, to je úroveň! Moderátor smetena by se měl denně dívat na maderátory A-Z kvízu jako domácí úkol, aby věděl, co je to profesionalita.
OdpovědětVymazatTĚCH 100 respondentů jsou tazatelé z měst všech velikostí, všeho vzdělání,všeho věku a napůl muži a ženy,Já totiž tyhle výzkumy dělám.
Vymazat