středa 27. května 2015

Téma: Šest filmů, které doplatily na zásah filmového studia

Hlavouni filmových studií rádi a často "kecají" režisérům do práce. Někdy je to neškodné, jindy to nadělá více škody než užitku. Joss Whedon by o tom mohl vyprávět. Marvel mu v případě Avengers: Age of Ultron (recenze) hodně dýchal na krk. Ale není to jediný případ, kdy filmové studio nadělalo nemalou paseku.

Blade Runner (1982)

Kultovní sci-fi podívaná Blade Runner má sedm různých konců. Ano, skutečně je jich sedm. A minimálně jeden z nich je poměrně neblaze proslulý. Jedná se o závěr sestřihu, který je známý jako "Domestic Cut". V jeho případě se studio Warner Bros. rozhodlo, že konec by měl být optimističtější, než zamýšlel režisér Ridley Scott a byl dodán hlasový doprovod Harrisona Forda, který měl závěr vysvětlit, protože testovací publikum mělo problémy mu porozumět. Sám Scott sice nebyl vysloveně proti, sám o tom uvažoval, ale konečná podoba voice-overu byla filmovým studiem upravena v postprodukci do takové obsahové podoby, se kterou nebyl spokojen ani Scott a ani Ford. Koluje tak historka, že se herec zrovna nepřetrhl, aby byl jeho hlasový výkon, co nejlepší a doufal, že Warner Bros. ho nakonec nepoužije. Použilo. Ford ale v pozdějších rozhovorech prozradil, že během hlasových dotáček danou scénu nesabotoval. Dělal, co mohl, jen podle něj prostě šlo o ne zrovna skvělý nápad. Naštěstí, jak už bylo zmíněno, na výběr je z několika sestřihů, takže diváci mohou být této verze ušetřeni.

SOUVISEJÍCÍ: JOSS WHEDON SE STÁHL DO ÚSTRANÍ, MÁ DEPRESE Z AVENGERS A FANOUŠKŮ?

RoboCop (2014)

Nová verze RoboCopa není vysloveně špatná, ale doplatila na to, že postrádá ráznost a brutalitu originálu. Hádejte, kdo za to může? Samozřejmě, že studio. Sony se prostě rozhodlo, že bude kecat do téměř každého aspektu filmu a také smetlo ze stolu návrh, že by měl mít film přístupnost R. S představou vyšších zisků trvalo Sony na přístupnosti PG-13. Ale nevyšlo to, jak studio doufalo. Rozpočet je odhadován na 100 - 130 milionů dolarů, tržby jsou necelých 243 milionů dolarů. A rozhodně z toho nemůžeme vinit jen režiséra José Padilha, který měl spoustu nápadů, ale Sony mu je v drtivé většině případů neschválilo.

SOUVISEJÍCÍ: CHCETE ZKAZIT FILM? DEJTE MU PŘÍSTUPNOST PG-13

X-Men Origins: Wolverine (2009)

Ani X-Men Origins: Wolverine nejsou nekoukatelnou záležitostí, ale mohlo to být mnohem lepší. To by ale musel dát Fox volnost režisérovi Gavinu Hoodovi. Jenže, ten byl neustále pod dohledem studia a často se dostával do sporu s jedním z bývalých šéfů společnosti Tomem Rothmanem. Jedním z důvodu hádek s Foxem byla například postava Deadpoola (Ryan Reynolds). Filmaři pro něj chtěli více prostoru, ale to studio zamítlo, aby oblíbený antihrdina nezastínil Wolverina (Hugh Jackman). A asi nemusíme připomínat, jak to nakonec dopadlo. Z Deadpoola se v závěru vyklubalo něco, kvůli čemu si komiksoví fandové rvou vlasy dodnes.

Hancock (2008)

Akční komedie o jednom netradičním superhrdinovi vznikla pod dohledem Petera Berga. Respektive měla vzniknout, ale studio Columbia Pictures nedalo režisérovi skoro žádný prostor pro vlastní invenci a neustále ho tlačilo jiným směrem, než Berg původně zamýšlel. Jeho Hancock měl být temnější a dějově více propracovanou podívanou, ale díky vážnějšímu pojetí a silné nekorektnosti, by mohl dostat film přístupnost R a to se studiu vůbec, ale vůbec nelíbilo. A tak Berga hodně krotilo. Nakonec se z filmu vyklubal finanční úspěch, ale pokud jde o kvalitu, jde jen o relativně zábavnou jednohubku, která se ale z paměti vypaří dříve, než si člověk vyzvedne bundu v šatně v kině. Zamrzí, když si člověk uvědomí, že mohl být Hancock něčím víc, než jen "pásovou produkcí".

Spider-Man 3 (2007)

Asi se shodneme na tom, že třetí díl Raimiho trilogie je nejhorší. Ale dávat to za vinu režisérovi by byla chyba. Tentokrát to jde na triko Sony, které mělo jinou představu o tom, jak by měl třetí díl úspěšné série vypadat. Producent Avi Arad například trval na tom, že ve filmu prostě musí být Venom (a také Gwen Stacy). A Sam Raimi není zrovna velký fanda postavy Venoma. Ale peskování mu nepomohlo. Kolují tak zvěsti, že schválně obsadil do role Tophera Grace, který sice není špatný herec, ale není zrovna ideálním kandidátem na Eddieho Brocka alias Venoma. Raimi to prý udělal proto, aby jednoduše Arada nakrkl. Nemůžeme se mu divit, díky zásahům studia byl film přecpaný postavami a působil tak trošku, jako když kočička s pejskem vaří dort. A mimochodem, problém s velkým množstvím postav měl i Amazing Spider-Man 2 (recenze), za což prý také může Sony. Očividně se nepoučilo.

Vetřelec 3 (1992)

Fox už jsme v článku zmínili a právě tahle společnost má zásluhu i na tom, že Vetřelec 3 není takový, jak by si mnozí představovali. Už během přípravné fáze vystrčila společnost drápky a jejich přísný dohled vystrašil několik režisérů, kteří dali projektu vale. Nakonec za kamerou skončil David Fincher a šušká se, že z prostého důvodu. V dané době nebyl zrovna zkušený a Fox měl pocit, že díky tomu nebude příliš rebelovat. Ale zmýlil se, David si nenechal "kakat na hlavu". Nakonec ho tak společnost nenechala dohlížet na film ve střižně (i když jiné zdroje tvrdí, že Fincher se rozhodl na finálním sestřihu nepodílet kvůli častým zásahům studia a tomu, že každý producent měl jinou představu, jak by měl film vypadat). O tom, jak celá situace vypadala, vznikl i dokument, který se objevil na DVD kolekci nazvané Alien Quadrology.
Ale i dokument byl prý sestříhán podle přání studia. Když už, tak už.

Jaký je váš názor? Měla by studia do konečné podoby filmů hodně "kecat" (přece jen, investují do nich často astronomické částky) nebo by měla dát filmařům volnou ruku a ukázat jim, že když je najala, tak v ně mají důvěru.

0 komentářů:

Okomentovat

Děkujeme za Váš názor.