Zábavný seriál o veleznámém cestovateli.
Netflix snad každým svým seriálem dokazuje klasickým televizím, že s ním prostě musejí počítat. A výjimkou není ani Marco Polo. Je sice pravda, že historici asi nebudou z projektu úplně nadšení, není zrovna přesným odrazem minulosti, ale to mu neubírá na zábavnosti. Možná právě naopak.
Je jasné, že Netflixu nešlo v první řadě o to, aby striktně respektoval všechna známá fakta, ale spíše chtěl nabídnout osudy italského cestovatele v moderním kabátku. Dojde tak například na stylové akční scény plné kung fu, nechybí výrazná brutalita a také odvážné sexuální momenty. Navíc, všechny postavy mluví jedním jazykem, aby byl projekt "skousnutelný" pro širší publikum.
Podobné zjednodušování může být pro někoho až urážlivé, ale cílem tvůrců nebylo pošlapat příběh o Marcu Polovi. Chtěli ho představit dnešním divákům v "popcornové" podobě. Ale neznamená to, že se nedozvíme zajímavé informace ze dvora chána Kublaje (Benedict Wong) třináctého století.
Právě tam se ocitá mladý Marco Polo (Lorenzo Richelmy), který se snaží přežít ve světě, který je mu úplně cizí. Ale díky jeho charismatu, inteligenci a vypravěčskému umu se mu to daří.
Hlavním pilířem ale není střet dvou světů, jak by se dalo očekávat. Marco do tajů Mongolského impéria proniká přirozeně. Srovnávání "kultivované" italské civilizace a "barbarských" Mongolů není ústředním tématem.
To je poněkud skromnější. Děj se výrazně soustředí na představování Kublaje a budování vztahu mezi ním a Marcem. Jedním z hlavních kladů seriálu se tak stávají klidné, ale strhující dialogy mezi touto zvláštní dvojici.
Ale samozřejmě, nejde tu pouze o jejich "bromance". Připraveny jsou i jiné zápletky. Vedlejších linií tu není příliš, ale to není ke škodě věci. Je jim tak věnováno více prostoru. A nejvíce ho dostává válečný konflikt s čínskou dynastií Sung, respektive s jejím kancléřem Jio Sidaem (Chin Han), který se nehodlá podvolit mongolské nadvládě.
Mongolská Hra o trůny?
Tento konflikt je zdrojem střetů ať už na válečném poli, tak v trošku jiné podobě a to ve formě intrik a politikaření. Je očividné, že se tvůrci Marca Pola chtěli v tomto ohledu přiblížit seriálům jako Hra o trůny nebo Vikings (recenze), které jsou plné zvratů a šokujících momentů.
Nedaří se to ale na sto procent, spíše tak na šedesát. Několik překvapení funguje, ale často jsou buďto očekávatelná nebo nejsou tak efektní, jak asi scenáristé doufali.
Co seriál ztrácí v oblasti pletichaření, to získává, pokud jde o nastínění postav. Jasnou hvězdou je k nepoznání změněný Benedict Wong, který je své roli zvídavého, ale také rázného a místy egoistického Kublaje vynikající. Rozhodně se snaží i Lorenzo Richelmy a na to, že je nováček, mu to docela jde.
Ale v seriálu figuruje i další hromada zajímavých postav, které zasahují do děje. Všechny ne vysloveně výrazně, ale jen málokterá je zbytečná. Určitě musím zmínit Joan Chen jako císařovnu Chabi. Joan prozáří téměř každou scénu, ve které se objeví a je skvělým společníkem pro postavu Kublaje. Je hlasem rozumu a rozvážnosti, aniž by byla otravná a zbytečně poučovala.
Je tu samozřejmě více zajímavých hrdinů a záporáků, tvůrcům se podařilo sestavit výraznou směsici různých charakterů.
Oni umějí kung fu
Dialogy mezi nimi jsou pak často velmi působivé a jejich soupeření s pomocí pečlivě volených slov, je mnohdy zajímavější než akční scény.
Těch tu ale také není málo. A některé jsou oku lahodící. Zatímco mongolští válečníci spoléhají na svou brutální sílu, Číňané preferují elegantní bojová umění. Choreograficky jsou střety velmi pěkně zvládnuté. Především ty, ve kterých se pohybuje jen pár postav. Jistě, souboje nejsou úplně realistické, ale rozhodně se tu nepoletuje ve vzduchu, jako by neexistovala gravitace (vyjma finálního střetu, kde je více závěsných lan, než by bylo zdrávo).
Davových bitev není příliš velké množství. Vlastně byla jen jedna, pokud si dobře pamatuji a ta není kdovíjak zajímavá. Rozhodně bych ji nenazval slovem "epická" (speciálně po tom, co nabídla Hra o trůny v dílu Hardhome). Ale absence více scén s válečnou vřavou nepředstavuje větší problém. Nemůžu říct, že by mi výrazně chyběly.
Může být trošku překvapivé, že tu není více davových střetů, protože je Marco Polo dosud nejdražším seriálem Netflixu, ale většinu financí zřejmě spolkla výprava v podobě propracovaných interiérů a pár oku lahodících exteriérových momentů.
Vizuálně působí Marco Polo filmově a nebýt poněkud laciněji vypadajících triků v závěrečné epizodě první řady, nebylo by obrazovém zpracování seriálu, co vyčítat.
Mimochodem, k finálnímu dílu první řady mám další výtku. Týká se ne zrovna logických kroků Marca Pola, který se vydá sám čelit úhlavnímu protivníkovi, přestože by mohl požádat o pomoc hromadu vojáků, kteří jsou všude kolem. Ale jak už to tak chodí, ve chvíli, kdy to s hlavním hrdinou vypadá nevalně, objeví se někdo, kdo mu pomůže. Řekl někdo "okatá náhoda"?
Pomalu ale jistě
Měl bych vás upozornit, že pokud očekáváte svižnou podívanou, tak asi budete nemile překvapeni. Minimálně zpočátku, prvních pár dílů plyne kupředu pozvolna. Postupem času je Marco Polo o něco dynamičtější, ale ani tak nečekejte hodně zběsilé tempo.
Když to přeženu, tak je Marco Polo tak trochu konverzačkou zasazenou do Mongolska třináctého století. To je samozřejmě přitažené za vlasy, ale rozhodně není připraven vysoce akční historický seriál, ve kterém se to řeže každé dvě minuty.
Verdikt:
Marco Polo příjemně kombinuje velkolepost výpravných seriálů z osmdesátých let a aspekty novodobých historických projektů v podobě výrazné brutality, efektní akce a relativně intenzivní erotiky. Ale forma tu nevítězí nad obsahem. Přestože děj sám o sobě není zrovna složitý a ani nevyžaduje přílišnou znalost historických souvislostí, scenáristé si zasluhují pochvalu za propracované dialogy a příjemně načrtnuté hlavní i vedlejší postavy, které jsou navíc v drtivé většině dobře obsazeny. Už se začínáme těšit na schválenou druhou řadu.
Hodnocení: 8/10
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Velmi dobry serial, tesim sa na dalsiu seriu
OdpovědětVymazat