úterý 29. září 2015

Recenze: Straight Outta Compton - jeden z nejlepších filmů roku? Tohle byste měli vidět

Letošní letní filmová sezóna byla zvláštní. Na jednu stranu přinesla hromadu velkých hitů, popravdě řečeno mě ale většina z nich více či méně zklamala. Dokonce i Whedonovým druhým Avengers chyběl život a originalita, které jim vdechl v první filmové inkarnaci. Hollywood stále méně riskuje a tvoří umělohmotné filmy, ze kterých si kromě umrtveného mozku neodnesete žádný hlubší pocit. Svým způsobem to beru, všichni potřebujeme vypnout, ale o to víc pak potěší, když se zjeví pecka, která vám to napálí mezi oči syrově, zábavně, dravě a s přehledem. Zábavná a přitom ne úplně mělká. Pecka, jakou je Straight Outta Compton a kterou by všichni ti, kteří neváhali vyvalit škváru za brečícího Rytmuse, měli vidět.


Příběh vzniku a zániku hudební formace N.W.A., ve které začínaly ikony jako Ice Cube a Dr. Dre (a Eazy -E, ale ten tady asi nikoho moc nezajímá), je od začátku strhující podívaná. Bohužel, sám ze svého okolí vím, že jakmile většina lidí slyší, že tenhle film je o rapu, automaticky nahodí blok. A to je škoda. Straight Outta Compton je samozřejmě o rapu a rap tu dokonce hraje důležitou roli, nicméně jsou to postavy a jejich životní postoje a osudy, co vás strhne. A ty se  klenou nad vším ostatním.



Totální filmový nářez


Anarchie, buldočí vytrvalost v cestě za svým snem, začínání zas a znovu, ale taky naivita, nekompromisní metody, podrazy, sex, drogy, alkohol, párty a divoce bušící srdce několika týpků, kteří se rozhodli, že se nenechají v ghettu zastřelit a že budou králové ulice po svém. Za to, že to dopadlo tak, jak to dopadlo, a vznikl film, který má neuvěřitelný drajv (obzvlášť první hodina, kdy jdou N.W.A nahoru, je naprosto dokonalá) může víc faktorů.

Režie se chopil F. Gary Gray, který už několikrát dokázal, že i průměrnému scénáři umí dát energii a říz (Ctihohodný občan, Vyjednavač, Loupež po italsku). Gray se navíc s Ice Cubem i Dr. Dre zná a točil pro ně klipy a to nejspíš mělo vliv i na vzájemnou důvěru. Obě hip hopové ikony totiž film produkovaly a snadno mohl vzniknout oslavný černobílý epos. Ale nevznikl. Ačkoli si při zpětném pohledu uvědomíte, že hrany nejspíš byly obroušeny (Dr. Dre je úplný andílek, což je i kvůli dramatizaci materiálu a odlišení charakterů) a drog se ve filmu spotřebuje výrazně méně než se nejspíš spotřebovalo reálně, pocit autentičnosti je i tak silný. Pařby jsou divoké, slušně tu nemluví vůbec nikdo a hotely i fanynky dostávají od N.W.A. pořádnou nakládačku.Ale to bychom jen plavali po povrchu a tenhle film dokáže jít mnohem víc k podstatě věcí..

Další důvody proč to vidět 


Grayovi se podařilo dát dohromady neuvěřitelný cast, jeden z nejlepších, jaké jsem za poslední dobu viděl. Jeden talentovaný herec vedle druhého a v jejich čele syn Ice Cubea jako Ice Cube, který má samozřejmě výhodu, že fotříkovi z oka vypadl a tak se mu to hraje snadněji. Chemie mezi herci je vynikající a když se na plátně ještě objeví Paul Giamatti jako jediná výrazná bělošská postava v celém filmu, dojde vám, že tady se schyluje k něčemu silnému.

Straight Outta Compton vás strašně rychle a strašně snadno dostane do kůže černochů, kteří v 90. letech dostávali od Los Angeleské policie pohulit víc, než bylo zdrávo - často zaslouženě a stejně často jen kvůli barvě kůže.  Dřív, než se rozkoukáte, budete na straně N.W.A a až jim policie bude hrozit, že nesmí zpívat na koncertu svoje Fuck The Police, nebudete pochybovat o tom, co je třeba udělat. Tohle totiž není film jen o vzestupu pár černochů, ale o jedné celé generaci, o době, ve které žila a o skupině, která zásadním způsobem ovlivnila současnou podobu populární hudby a vlastně celého šoubyznysu. Bez nich by nebyl Rytmus ani Majk Spirit ani tuna dalších vyměklých raperů, kteří ovládají americký žebříček v současnosti. Dre a Cube formovali hromadu dalších umělců jako Snoop Doggy Dogg a 2pac a je dobré a zábavné vidět, jak to, co bereme dnes za samozřejmost a mainstream, vzniklo v 90. letech uprostřed bídy a špíny v jedné vymagořené části LA.



Hledá se překladatel Zn. Dáme mu přes koule?


Jediný a zato kardinální průser se tak týká českých titulků. Texty písní totiž nejsou přeloženy. Nevím, zda se tak rozhodl přímo překladatel, který měl podle Františka Fuky omezené množství času na svoji práci, nicméně ve filmu, kde texty songů přímo souvisí s dějem a potřebujete jim v daných chvílích rozumět, je absence jejich české verze fail takových rozměrů, že si ani nedokážu představit, jak to vůbec někomu mohlo přijít jako dobrý nápad. Doufejme, že v tomto případě udělá i nternetová komunita spravedlnosti za dost a zdarma co nevidět napraví přístup placeného překladatele a líného distributora, kterým tímto ukazuju vztyčený prostředníček. Fuck you bitches.

Ani tahle vada na kráse ale nedokáže Straight Outta Compton pohřbít. Je to film, kterému se nedá vlastně nic moc vytknout. Šlape a je přesvědčivý, emotivní a současně zábavný tak, jak se to dnes už moc nevidí. F. Gary Gray přesně trefuje zas a znovu hranici videoklipové poetiky a syrového vyprávění, jeho postavy jsou z masa a kostí a jejich osudy se vás dotknou, protože jsou v jádru univerzální. Mají velký smysl pro humor, mají své vášně, chyby, posedlosti i obavy. Hudby je tu tak akorát, aby vás dostala do varu, ale neměli jste pocit, že sledujete čistě hudební film. Když se děj odehrává na koncertu, jste tam. Když se paří na hotelu, jste tam. A když se brečí nad promarněnými životy, jste tam taky. Straight Outta Compton je pevně kočírovaná věc, která ví, kam míří a co chce říct. Jako pěst černýho bratra vypálená přímo do ksichtu. Úderná a překvapivě silná. Při stopáži dvě a půl hodiny vám nejen uteče mnohem rychleji než kdejaký umělý blockbuster (řemen mírně padá až ke konci, kdy se osudy postav rozchází a děj ztrácí na soustředěnosti), ale navíc vám zůstane mnohem déle pod kůží. Jeden z nejlepších filmů roku 2015.

Hodnocení 9/10 

4 komentářů:

  1. No že by byla letošní filmová sezóna nějak slabá, a to je čtvrt roku ještě před námi, bych v žádném případě neřekl. Vždyť tu zazářil Kingsman, nebo V hlavě. Ale dejme tomu. Když bude čas, dám šanci i raperum...

    OdpovědětVymazat
  2. "Nevím, zda to byl přímo překladatel, který měl podle Františka Fuky omezené množství času na svoji práci, nicméně fakt, že ve filmu, kde rap hraje klíčovou roli a kde texty songů přímo souvisí s dějem a potřebujete jim v daných chvílích rozumět, je fail takových rozměrů, že si ani nedokážu představit, jak to vůbec někomu mohlo přijít jako dobrý nápad." Můžete mi prosím někdo tuto JEDNU větu vysvětlit? Co byl ten fail?

    OdpovědětVymazat
  3. Ano, vysvětlím, vypadl mi tam kus věty, je to opraveno, děkuji za milé upozornění.

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za Váš názor.