Pokud jste nečetli první část tohoto článku, najdete ji zde. A tady je pět dalších slavných filmů, které mohly vzniknout, ale okolnosti tomu nepřály.
The Man Who Killed Don Quixote
Kaleidoscope
Když Alfred Hitchcock viděl Zvětšeninu, upadl do deprese, protože měl pocit, že Antonioni a vůbec celá italská kinematografie je daleko před ním. V té době měl navíc za sebou u diváků i kritiky nepříliš úspěšnou Marnie (dnes jednu z jeho klasik) a Roztrženou oponu (další z jeho klasik). A rozhodl se, že všem ukáže a ztrátu dožene. Požádal svého někdejšího spolupracovníka Benna Levyho, aby napsal scénář o homosexuálovi, který je nekrofilním sériovým vrahem. Ten se do toho pustil, ale po několika měsících v USA nakonec odjel zpátky do Anglie a na scénáři začali pracovat další scenáristé včetně Howarda Fasta. Hitchcock mezitím pracoval na jeho vizualizaci. Tři měsíce žil v New Yorku, hledal vhodné lokace a chystal se na modernizaci svého vyprávěcího stylu. Dal dohromady seznam 450 plánovaných záběrů a natočil dokonce hodiny zkušebních záběrů s neznámými herci, v nichž společně s kameramanem Arthurem Schatzem pracoval s barevností (ukázky najdete zde). Stále ale nebyl spokojený s posledním třetím dějstvím, které příliš působilo jako klišé. A byl tu ještě jiný problém. Studiu MCA/Universal se scénář vůbec nelíbil. Považovali ho za nechutný a tak nakonec projekt ukončili a Hitchcock začal připravovat jiný ze svých slavných filmů - Topaz.
Halo
Jedna z nejslavnějších herních sérií všech dob se měla dočkat své filmové verze. Microsoft/Bungie zaplatili v únoru 2005 Alexi Garlandovi 1 milion dolarů (v té době měl za sebou Garland super úspěšných 28 dní poté), aby napsal scénář a ten pak v červnu 2005 nabídli za 10 milionů všem filmovým společnostem. Podmínkou přitom bylo, že budou mluvit do výběru režiséra, herců, rozpočet bude minimálně 75 milionů, nechají si práva na merchandising a jejich zástupce bude mít přístup k hrubému střihu filmu (rozuměj: bude do toho kecat). Většina studií odmítla, Fox a Universal se ale dohodli, že do toho půjdou s tím, že Fox bude distrubuovat po světě a Universal v USA - a že Microsoft sníží požadovanou sumu 10 milionů. Došlo k dohodě a v říjnu 2005 bylo oznámeno, že executive producentem filmu bude Peter Jackson. Ten nabídl režii Guillermovi Del Torovi (kterého osobně považuji za jednu z největších a nejméně zodpovědných slibotechen posledních 20 let, neb má na kontě celou řadu filmů, které slíbil nebo dokonce rozjel, ale nedokončil - v čele s Hobitem). Del Toro ale z natáčení vycouval, aby mohl natočit druhého Hellboye (což jediné ho omlouvá:-). Jackson proto nabídl v srpnu 2006 film Neilu Blomkampovi, který ho ho zaujal svým kraťasem a Halo pro něj byl obrovská šance. Blomkamp pět měsíců na filmu dřel, schvaloval kostýmy a rekvizity a natočil dokonce krátké Halo filmy jako zkušební verze. Ale pak, těsně před termínem důležité splátky, obě studia požádala o schůzku s filmaři a oznámila jim, že pokud se nevzdají větší části profitu, než bylo dohodnuto, studia odstoupí. A Peter Jackson s Fran Walsh řekli, děkujeme, nashle. Tím se práce na filmu zastavily. Jackson pak nabídl Blomkampovi jako náhradu, aby si natočil jiný film - a tak vznikl District 9. Halo pak prošlo ještě několika pokusy o udržení při životě, ale je to už deset let od startu a je zjevné, že situace se změnila, všem zainteresovaným došla síla a bylo by velkým překvapením, kdyby film vznikl.
Napoleon
Po úspěchu filmu 2001: Vesmírné odysea dostal Stanley Kubrick od MGM zelenou k natočení svého vysněného projektu o Napoleonovi. Hlavní roli měl nakonec hrát Jack Nicholson (jen ta představa je dokonalá, Kubrick chtěl ale původně do hlavní role Davida Hemmingse) a Kubrick byl filmem tak posledlý, že dokonce jedl stejné jídlo jako Napoleon, jen aby jeho osobnost co nejvíc pochopil. Plánoval natáčení ve Francii ale také v Rumunsku, kde mu bylo armádou přislíbeno 40 000 vojáků a 10 000 kavaleristů jako kompars. Najal historické odborníky, kompletně zmapoval všechny důležité situace v Napoleonově válečném období včetně jeho okruhu nejbližších přátel. Ale nakonec to nestačilo. V té době se totiž do kin dostala Bondarčukova Vojna a mír, která byla úspěšná, jenže jeho Waterloo o dva roky později komerčně propadlo. Když v MGM došlo ke změnám ve vedení, Napoleon dostal pro změnou červenou a k natáčení nikdy nedošlo. Více o Kubrickových detailních přípravách filmu v tomto videu.Superman Lives
Hvězda mezi nenatočenými filmy, bez které by tento žebříček nebyl úplný. Vývoj tohoto filmu si prošel tolik zvraty, že z toho nakonec vznikl dokumentární film The Death of Superman Lives: What Happened? Klíčovou osobou byl v tomto případě producent Jon Peters (producent hromady slavných a dobrých filmů včetně Burtonova Batmana), který postupně najal celou armádu scenáristů, kteří po sobě vzájemně přepisovali příběh podle komiksu Death of Superman. Jedním z nich byl nakonec i Kevin Smith (o své účasti na psaní scénáře, setkání s Jonem Petersem a šílených požadavcích, které mu Peters nadiktoval dokonce vyprávěl na veřejnosti s vtipem sobě vlastním a existuje z toho video). Film měl režírovat Robert Rodriguez, ale ten nemohl kvůli Fakultě. Smith proto navrhl Tima Burtona. Ten se mu ale odvděčil po svém. Poté, co byl najat, oznámil, že se mu Smithův scénář vůbec nelíbí a Smithe tím z filmu vyšťouchl (což mu Smith neodpustil a roky se pak do něj veřejně navážel). A tak začala vznikat nová verze, kterou psal Wesley Strick. Ani on to neměl snadné, Peters měl opravdu bizarní požadavky a na film nahlížel hlavně jako na reklamu na merchandising (do kanceláří chodily děti schvalovat, která podoba hlavních postav je nejlepší).
Přípravy na natáčení trvaly rok. Hlavní roli dostal Nicolas Cage, Luthora měl hrát Kevin Spacey a Brainiaca Christopher Walken. Mezitím studio vyhodnotilo Strickův scénář jako příliš nákladný (190 mil) a najalo Dana Gilroye, aby napsal úspornou variantu. A zřejmě tehdy se film ocitl ve finálním development hellu a začal ztrácet dech. Burton si podle všeho nerozuměl s Jonem Petersem (asi jako všichni, sám později řekl, že to byl promarněný rok práce s někým, s kým vlastně vůbec dělat nechtěl) a nadšení všech začalo po tak dlouhé době opadávat. Gilroy sice napsal úspornější scénář na 100 milionovou verzi, ale pochybující studio ho nechalo udělat ještě jeden. A nakonec vzhledem ke spoustě jiných nákladných projektů a obavám z toho, jak by mohl dopadnout film, v němž Superman nemá svůj klasický kostým a Brainiac s Lexem Luthorem fúzují do superpadoucha Lexiaca, na začátku roku 1998, pouhé tři týdny před startem, natáčení zrušilo. Už v té chvíli bylo utraceno 30 milionů. Burton od filmu odešel a natočil Ospalou díru, ale Jon Peters ve vývoji pokračoval a vznikly ještě dva draze zaplacené scénáře. Ale ani ty nebyly realizovány, Cage po dvou letech od filmu odstoupil také a vývoj pak kontinuálně přešel přes několik verzí Batman vs Superman až k Man of Steel. Ale to už je jiná story.
Filmů, které mohly vzniknout a v mnoha případech dokonce mohly být výjimečné, bychom našli víc. David Lynch dodnes nenatočil svůj vysněný snímek Ronnie Rocket. Steven Spielberg chystal děsivý film o setkání farmářské rodiny s mimozemšťany Night Skies, ale nakonec od něj ustoupil, protože byl moc hororový a prvky z něj pak použil v E.T. mimozemšťan a v Poltergeistu. Guillermo Del Toro roky chystal V horách šílenství. A připravoval se dokonce Gladiátor 2, ke kterému napsal scénář Nick Cave (a dost se u něj odvázal, protože mu bylo jasné, že z toho nic nebude). A možná si dokonce pamatujete, že ještě před Samem Raimim to byl James Cameron, kdo dlouhé roky plánoval Spider-mana (a nepochybuji o tom, že by to byl skvělý film).
Super rubrika!
OdpovědětVymazatPeknej článek jen me jeste napadl projekt který chystal Ridley Scott a to jeho verzi Ja, legenda s Arnoldem.
OdpovědětVymazathttps://m.youtube.com/watch?v=bHqMLUYaOlY
OdpovědětVymazatTady je ono video Kevina Smithe i s titulky. Je to fakt dobrý:))
OdpovědětVymazatJá byl jeden čas zvědav, jak to dopadne s ti Hannibalem od Vina Diesla, to taky vyšumělo..
OdpovědětVymazatJo pravda, o tom se docela mluvilo. Třeba na to ještě dojde... no asi ne:-)
VymazatNeviem o tom, že by sa Torn Curtain (1966) radila k Hitchovým klasikám a Topaz (1969), že je slávny film? :D
OdpovědětVymazat