Rok 2016 je pro hollywoodské manažery dalším z těch přelomových období, kdy se věci dějí mimo tabulky a osvědčená schémata. Speciálně se to týká sequelů.
Začalo to už v lednu s nástupem Deadpoola, který naprosto vytřel všem zrak, když s eRkovým ratingem vydělal v USA tolik peněz, že až donedávna byl nejúspěšnějším filmem letošního roku. S pidirozpočtem, s hvězdou, jejíž sláva pohasínala a podle komiksu, který mainstreamoví diváci neznali.
Pak ale přišly ještě další šoky, které vyvrcholily tento víkend, kdy se druhé Želvy Ninja vyhrabaly sice na první místo návštěvnosti, ale s 35,3 miliony je to jen polovina z 65 milionů, které utržil za první víkend první díl. A to zdaleka není jediný sequel, který letos zahučel.
Lovec: Zimní válka utržil o 65% méně než první díl (19 mil. vs 56 mil.). Ride Along 2 utržilo o 33% méně než originál. Zoolander 2 o 53% (při započtení inflace). Alenka v říši divů: Za zrcadlem utržila o 77% méně. Sousedi 2 o 56% (21 vs 49). X-men: Apokalypsa utržil při premiéře 65,8 milionů oproti 90 mega Dnů budoucí minulosti. A ve svém druhém týdnu v USA dokonce spadl film o 66%.
A tak se nemůžeme divit, že na další sezóny už jsou studia obezřetná. První vlaštovka je tady. Universal, který na nezájmu o sequely prodělal hodně, posunul Pitch Perfect 3 o pět měsíců z července na prosinec 2017, aby scénář byl ok.
V minulosti tyhle filmy zachraňovaly alespoň zahraniční tržby, ale ani to letos moc nefunguje. Lovec: Zimní válka má celkem na kontě ze zahraničí 113 vs Sněhurčiným 241.
Hollywoodští manažeři, zvyklí pracovat s trendy, se začínají drbat za uchem. Stejně jako jim v lednu vyšlo díky Deadpoolovi, že všechno, co bude mít rating R bude úspěšné (což je samozřejmě omyl), jim teď vychází, že sequely jsou smrtící nemoc.
Ale jsou sequely díky přesycenému trhu opravdu odsouzené automaticky k neúspěchu? Captain America: Občanská válka už překonal miliardu a i Batman vs Superman, pokud ho bereme jako sequel k Muži z oceli, si vedl dobře.
Do hry nejspíš vstupuje víc faktů. V období, kdy se týden co týden valí do kin minimálně jeden až dva kandidáti na hit prostě musí být odpad a diváci si musí vybírat. A v tu chvíli do hry promlouvají recenzenti a šeptanda. Narychlo uvařené a odbyté sequely tak mají sníženou šanci uspět, naopak původní filmy připravené s větší péčí a slibující nový zážitek fungují - jako Zootropolis nebo Kniha džunglí.
Ještě větší problém je ale podle mě v tom, že studia špatně vyhodnocují úspěchy svých filmů. Celá řada sequelů, které letos neuspěly, je pokračováním filmů, které utržily hromadu peněz díky svému příslibu a marketingové kampani, nikoliv ale díky své kvalitě. Očekávání diváků mnohdy nebyla naplněna už poprvé a tak se nelze divit, že napodruhé už nikdo na lep nesedne.
Manažeři studií by tak možná víc než recenze sequelů měli řešit hlavně to, jaké recenze měly filmy, k nimž se sequely chystají vyrobit, protože čísla mohou být někdy zjevně zavádějící.
Jestli je pořadové číslo 2 a víc za názvem filmu (nebo ukryté v něm) opravdu problém, to se ukáže teprve v následujících týdnech, kdy nás čekají sequely Hledá se Dory, Den nezávislosti: Nový útok, noví Ghostbusters, další Bourne a třetí Star Trek.
Co vy? Jste sequely přesyceni? Měl by Hollywood ubrat? Podle čeho se rozhodujete, že půjdete do kina?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Je to přesně tak, propadly vesměs ty sequely, jejichž původní film prostě zklamal a nebo se ocitl v kategorii ´to stačí vidět později doma.´ Vůbec se nedivím, že na Alenku nebo Zimního lovce se davy zrovna nehrnuly, to se prostě v kině vidět nemusí.
OdpovědětVymazatA třeba pro mě osobně X-meni skončili třetím dílem, protože ta omlazená skvadra mě prostě nebaví a příští díl s podtitulem Přítomná současnost nemusím vidět vůbec.
Je to o materiálu. Jsem přesvědčená, že kdyby vyrukovali třeba s dalším Matrixem a dali si záležet, tržby budou astronomické...