Začalo to už v lednu s nástupem Deadpoola, který naprosto vytřel všem zrak, když s eRkovým ratingem vydělal v USA tolik peněz, že až donedávna byl nejúspěšnějším filmem letošního roku. S pidirozpočtem, s hvězdou, jejíž sláva pohasínala a podle komiksu, který mainstreamoví diváci neznali.
Pak ale přišly ještě další šoky, které vyvrcholily tento víkend, kdy se druhé Želvy Ninja vyhrabaly sice na první místo návštěvnosti, ale s 35,3 miliony je to jen polovina z 65 milionů, které utržil za první víkend první díl. A to zdaleka není jediný sequel, který letos zahučel.
Lovec: Zimní válka utržil o 65% méně než první díl (19 mil. vs 56 mil.). Ride Along 2 utržilo o 33% méně než originál. Zoolander 2 o 53% (při započtení inflace). Alenka v říši divů: Za zrcadlem utržila o 77% méně. Sousedi 2 o 56% (21 vs 49). X-men: Apokalypsa utržil při premiéře 65,8 milionů oproti 90 mega Dnů budoucí minulosti. A ve svém druhém týdnu v USA dokonce spadl film o 66%.
A tak se nemůžeme divit, že na další sezóny už jsou studia obezřetná. První vlaštovka je tady. Universal, který na nezájmu o sequely prodělal hodně, posunul Pitch Perfect 3 o pět měsíců z července na prosinec 2017, aby scénář byl ok.

V minulosti tyhle filmy zachraňovaly alespoň zahraniční tržby, ale ani to letos moc nefunguje. Lovec: Zimní válka má celkem na kontě ze zahraničí 113 vs Sněhurčiným 241.
Hollywoodští manažeři, zvyklí pracovat s trendy, se začínají drbat za uchem. Stejně jako jim v lednu vyšlo díky Deadpoolovi, že všechno, co bude mít rating R bude úspěšné (což je samozřejmě omyl), jim teď vychází, že sequely jsou smrtící nemoc.
Ale jsou sequely díky přesycenému trhu opravdu odsouzené automaticky k neúspěchu? Captain America: Občanská válka už překonal miliardu a i Batman vs Superman, pokud ho bereme jako sequel k Muži z oceli, si vedl dobře.
Do hry nejspíš vstupuje víc faktů. V období, kdy se týden co týden valí do kin minimálně jeden až dva kandidáti na hit prostě musí být odpad a diváci si musí vybírat. A v tu chvíli do hry promlouvají recenzenti a šeptanda. Narychlo uvařené a odbyté sequely tak mají sníženou šanci uspět, naopak původní filmy připravené s větší péčí a slibující nový zážitek fungují - jako Zootropolis nebo Kniha džunglí.

Ještě větší problém je ale podle mě v tom, že studia špatně vyhodnocují úspěchy svých filmů. Celá řada sequelů, které letos neuspěly, je pokračováním filmů, které utržily hromadu peněz díky svému příslibu a marketingové kampani, nikoliv ale díky své kvalitě. Očekávání diváků mnohdy nebyla naplněna už poprvé a tak se nelze divit, že napodruhé už nikdo na lep nesedne.
Manažeři studií by tak možná víc než recenze sequelů měli řešit hlavně to, jaké recenze měly filmy, k nimž se sequely chystají vyrobit, protože čísla mohou být někdy zjevně zavádějící.
Jestli je pořadové číslo 2 a víc za názvem filmu (nebo ukryté v něm) opravdu problém, to se ukáže teprve v následujících týdnech, kdy nás čekají sequely Hledá se Dory, Den nezávislosti: Nový útok, noví Ghostbusters, další Bourne a třetí Star Trek.
Co vy? Jste sequely přesyceni? Měl by Hollywood ubrat? Podle čeho se rozhodujete, že půjdete do kina?
Je to přesně tak, propadly vesměs ty sequely, jejichž původní film prostě zklamal a nebo se ocitl v kategorii ´to stačí vidět později doma.´ Vůbec se nedivím, že na Alenku nebo Zimního lovce se davy zrovna nehrnuly, to se prostě v kině vidět nemusí.
OdpovědětVymazatA třeba pro mě osobně X-meni skončili třetím dílem, protože ta omlazená skvadra mě prostě nebaví a příští díl s podtitulem Přítomná současnost nemusím vidět vůbec.
Je to o materiálu. Jsem přesvědčená, že kdyby vyrukovali třeba s dalším Matrixem a dali si záležet, tržby budou astronomické...