Během letošního roku jsme mohli z tržeb filmů vypozorovat hned několik zajímavých trendů. Naprostá nadvláda studia Disney (čtyři celosvětově nejúspěšnější filmy letošní sezóny patří právě Myšákovi!) není vzhledem k jeho velikosti a finančním prostředkům tolik překvapivá, nezájem diváků o generické sequely už ale mnoha studiům udělal trochu čáru přes rozpočet. Dvojky Podfukářů, Sousedů nebo pokračování Želv Ninja a Alenky v říši divů vydělaly násobně menší částky než původní filmy a pro Hollywood jde o jasné varovné znamení, že svézt se na sezónním úspěchu některých snímků není zase tak jednoduché.
Pokud ale chceme vysledovat recept, který v amerických kinech slaví úspěch téměř neustále, rychle dojdeme ke dvěma jistotám – horory a animované filmy. V tomto článku se budu věnovat prvnímu zmíněnému žánru. O tomto víkendu totiž měl premiéru částečný remake legendární Záhady Blair Witch. Ten na jednu stranu zdaleka nenaplnil očekávání studia Lionsgate a jeho tržby se nemohou rovnat ani s fenomenálním úspěchem původního filmu, ani s některými letošními hororovými hity, ovšem díky několika faktorům typickým pro filmy tohoto žánru jej nemůžeme považovat za neúspěch.
Horory jsou totiž pro šikovné producenty v mnoha směrech doslova zlatý důl. Zaprvé, v naprosté většině případů nejsou moc drahé. Mezi drahými hollywoodskými špektákly dnes žádné zástupce tohoto žánru nenajdeme. A když už se objeví plán natočit dražší a ambiciózní hororový projekt, většinou jde hodně rychle k ledu. Pro příklad nemusíme chodit moc daleko do minulosti, stačí si vzpomenout na Guillerma del Tora a jeho snahu natočit adaptaci knihy H. P. Lovecrafta At the Mountains of Madness nebo ambiciózní projekt Caryho Fukunagy na dvojdílnou adaptaci knihy It podle Stephena Kinga. Oba osobití autoři měli určitou vizi, která narazila na odpor studií investovat do jejich plánů potřebné peníze.
Z desítek milionů stovky
Pro nás diváky je to škoda, pro Hollywood sázka na jistotu. Právě díky tomu, že rozpočty hororových filmů se pohybují na velmi nízkých úrovních, naprostá většina těchto filmů vydělává. Žánr je to totiž stále divácky atraktivní. Na animované filmy chodí rodiny s dětmi, na romantické filmy zamilované páry, na horory nejčastěji vyráží velké skupiny kamarádů. Každý hollywoodský film má svoji jasně vyprofilovanou cílovou skupinu, studia své projekty vždy dokáží ušít na míru určité poptávce.
A pokud se film s takto vyprofilovaným zaměřením navíc dá natočit levně, jde o jasný win-win obchod. Stačí najmout nepříliš známého, ale zručného režiséra, obsadit pár no-name atraktivních herců a zapadlých hvězd a voilá – za částku okolo deseti milionů dolarů máte hotový film. Pak už jde jen o to nacpat pár dalších milionů do propagace, aby se o filmu vědělo, zaplatit dostatečný počet kopií, aby mohl film o úvodním víkendu otevřít ve dvou až třech tisícovkách kin a čekat na výsledek. Který se většinou bez problémů dostaví.
V následující tabulce jsem vypsal deset nejúspěšnějších hororů letošního roku v amerických kinech, včetně jejich rozpočtů. Horory samozřejmě nevydělávají tak ohromující částky, jako velké blockbustery, komiksové filmy s miliardovými tržbami. Zároveň se ale jejich rozpočty pohybují ve vodách deseti a vícenásobně nižších.
Název filmu
|
Americké tržby
|
Celkové tržby
|
Rozpočet
|
1. V zajetí démonů 2
|
102,5 mil.
|
320,1 mil.
|
40 mil.
|
2. Očista: Volební rok
|
79,0 mil.
|
113,3 mil.
|
10 mil.
|
3. Smrt ve tmě
|
75,3 mil.
|
107,0 mil.
|
9,9 mil.
|
4. Zhasni a zemřeš
|
66,8 mil.
|
143,4 mil.
|
4,9 mil.
|
5. Mělčiny
|
55,1 mil.
|
116,1 mil.
|
17 mil.
|
6. The Boy
|
35,8 mil.
|
64,2 mil.
|
10 mil.
|
7. Les sebevrahů
|
26,6 mil.
|
37,6 mil.
|
10 mil.
|
8. Čarodějnice
|
25,1 mil.
|
40,4 mil.
|
-
|
9. The Darkness
|
10,8 mil.
|
-
|
-
|
10. Blair Witch
|
9,7 mil.
|
14,6 mil.
|
5 mil.
|
První dvě místa okupují zavedené frančízy. James Wan dokázal fascinujícím způsobem zopakovat ohromný úspěch, který slavil se svým filmem V zajetí démonů a vzhledem k celosvětovým tržbám přes tři sta milionů dolarů není překážkou ani trochu vyšší rozpočet než u ostatních filmů. Stejně tak větší byl i úspěch snímku. Očista pak svým kontroverzním námětem baví především Američany, kteří s každým dalším dílem nechávají v pokladnách kin o trochu větší částku. Jde o důstojného nástupce sérií jako Saw a Paranormal Activity, které těžily ze stejného žánru a podobně nízkých produkčních nákladů. Nejpozději do dvou let tu bude čtyřka a jsem zvědavý, jak dlouho bude trvat, než se série divákům okouká.
Pravidelnost, se kterou horory slaví své úspěchy, se ale ještě lépe demonstruje na originálních projektech, které najdeme na dalších místech. Filmy Smrt ve tmě a Zhasni a zemřeš se chlubí stomilionovými celosvětovými tržbami, přičemž především druhý zmíněný překvapil tím, že dvacetimilionový úvodní víkend dokázal v Americe více než ztrojnásobit. To u hororů zdaleka nebývá pravidlem, po skvělých začátcích většinou hodně rychle klesají a vyklízí kina rychleji než zbytek konkurence. Smrt ve tmě zase zvládla udržet první místo v kasovním žebříčku dva víkendy za sebou. Potěšující na úspěchu těchto filmů je především fakt, že v obou případech jde podle ohlasů o kvalitní žánrovky, nikoliv o tuctové rychlokvašky.
Nulové riziko?
Suverénním komerčním úspěchem jsou i Mělčiny, které dokázaly atraktivní námět a půvaby Blake Lively přetavit rovněž ve stomilionové celosvětové tržby. Další filmy už se pohybují v nižších spektrech finančního žebříčku. Ale stačí se podívat na jejich rozpočty a je jasné, že při započtení tržeb z domácích nosičů a prodeje televizních práv se stále pohybují v černých číslech, pokud se do nich nedostanou už v kinech. Což je ostatně i důvod, proč tržby Blair Witch jistě nikomu z Lionsgate vrásky nedělají. Film stál oficiálně pět milionů dolarů. Při započtení propagace a faktu, že byl snímek uveden ve více než tří tisíc kinech po Spojených státech, se dostáváme odhadem na částku třicet milionů. Film otevřel za necelých deset. Ano, dalo se čekat víc, hit z filmu nevyroste a rozjet novou hororovou frančízu se nepovede. Ale až si film objede svoji pouť v kinech po celém světě, dají se očekávat tržby nad padesát milionů a se zmíněnou další finanční injekcí z dalších platforem na něm studio rozhodně tratit nebude.
A tak je to s dnešními hororovými filmy. Důvod, proč vznikají, i fakt, v jaké podobě vznikají, je podmíněn jasným faktorem – představují jen minimálně rizikovou investici. Když se povedou jak po kvalitativní, tak po marketingové stránce, vydělají svým tvůrcům obrovské množství peněz. Když to nevyjde, jen málokdy vyloženě propadnou, protože jsou levné. A nikoho to moc nebolí. Proto si můžeme být jistí, že v dalších letech nás čeká ještě hodně očist, démonů a snah navázat na starší hororové úspěchy (nové Saw se už ostatně kutí).
Toť k důvodům, proč malé horory patří k nejúspěšnějším současným filmům a představují jakousi jistotu pro hollywoodská studia. Příště bych se rád věnoval druhému podobnému pilíři z úplně opačného konce žánrového spektra, tedy animovaným filmům.
Jaký horor roku 2016 se vám líbil nejvíc?
Kaslat na to co vravia kritici ale fakt je ze Blair Wirch (urcite nieje sequel ale uplny remake s uplne rovnakym pribehom ako original z roku 1999) prva tristvrt hodka bola taka klasicka, vela sa toho neudialo ale ten zvysok bol uplny masaker ... fakt to bolo to najlepsie z hororov co som za posledne roky videl ... mne sa to pacilo
OdpovědětVymazatKaslat na to co vravia kritici ale fakt je ze Blair Wirch (urcite nieje sequel ale uplny remake s uplne rovnakym pribehom ako original z roku 1999) prva tristvrt hodka bola taka klasicka, vela sa toho neudialo ale ten zvysok bol uplny masaker ... fakt to bolo to najlepsie z hororov co som za posledne roky videl ... mne sa to pacilo
OdpovědětVymazat