Téma: Hollywood má problém, v roce 2016 mu přestaly fungovat sequely
Podobný scénář nás podle všeho čeká i letos, celosvětové tržby Rogue One bych si dovolil odhadnout na 1,2 až 1,3 miliardy, což bude stačit na překonání marvelovské Občanské války. Ve svém ohlédnutí za velkými hity roku 2016 jsem se nicméně snažil vyhnout těm nejprovařenějším značkám. Spíš chci vypíchnout pětici obrovských hitů, které překonaly i ty nejoptimističtější předpoklady. Procpal jsem tam i některé známější značky, od kterých ale podobné výsledky čekal jen málokdo.
5) Tajný život mazlíčků; Universal
- Rozpočet: 75 milionů- 1. víkend: 104 milionů
- Am. tržby: 368 milionů
- Cel. tržby: 875 milionů
Loni tolik úspěšné studio Universal si do letošního portfolia nemohlo zařadit žádnou ze svých nejlukrativnějších frančíz (však si to vynahradí příští rok s Rychle a zběsile 8 a Já, padouch 3). Zkoušeli to s Warcraftem (úspěch ve světě, katastrofa v Americe), novým Bournem (takové fifty fifty, žádný zázrak, ale tržby přes 400 milionů se počítají) a pokračováním Sněhurky (propadák jako Brno). Nejlépe jim to ale stejně vyšlo s nezajetou značkou od animační pobočky Illumination Entertainment. Rozpočet poloviční oproti té nejvyšší animované konkurenci a tržby atakující téměř 900 milionů dolarů? To by si nechal líbit každý. Mazlíčci měli mezi publikem dobrou pověst už díky zábavným trailerům, tu se pak v kinech povedlo vytěžit na maximum. Teď už nezbývá než čekat, kdy Universal začne oznamovat sequely, spin-offy a další podobné věci z „mazlíčkovského“ vesmíru. Nezbývá než jim zatleskat. Už podruhé totiž dokázali vytvořit supervýdělečnou animovanou frančízu takřka z ničeho. To nebude náhoda.
4) V zajetí démonů 2; Warner Bros.
- Rozpočet: 40 milionů- 1. víkend: 40 milionů
- Am. tržby: 102 milionů
- Cel. tržby: 320 milionů
Druhé díly veleúspěšných hororových hitů často trpí nemilým syndromem nezájmu diváků. Například tržby letošní Ouijy klesly v Americe oproti prvnímu dílu o 15 milionů dolarů, loňský Sinister 2 pak měl téměř o polovinu nižší tržby než jednička. V zajetí démonů 2 mělo ale hned dva trumfy. Tím prvním byl návrat režiséra Jamese Wana, ten druhý z toho pak logicky vyplývá – film si udržel kvalitu, která prodala i jeho předchůdce. Proto se u Warnerů (respektive v pobočce New Line Cinema) nemuseli bát navýšit rozpočet na poměrně štědrých 40 milionů (ukažte mi horor za podobné peníze). Ten byl vyrovnán hned o prvním víkendu, americké tržby pak sice o nějakých 30 milionů klesly, zbytek světa to ale dohnal a celosvětové tržby tak ještě o dva miliony trumfly první díl. Výnosnější hororovou značku momentálně zkrátka nenajdete, což dokazuje i odvaha distribučního nasazení. Studio se nebálo tento film nasadit proti ambicióznímu Warcraftu a dvojce velmi úspěšných Podfukářů. Výsledek? Jasný triumf pro Jamese Wana a jeho další hororový zázrak.
3) Kniha džunglí; Disney
- Rozpočet: 175 milionů- 1. víkend: 103 milionů
- Am. tržby: 364 milionů
- Cel. tržby: 967 milionů
Už Popelka byla úspěch jako hrom. Rozpočet necelých sto mega a tržby přes půl miliardy dolarů? U Disneyho ucítili, že v předělávkách jejich klasických animovaných pohádek je velký finanční potenciál. Přesto jsem o rozhodnutí nacpat do nové adaptace Knihy džunglí téměř dvě stě milionů a svěřit režii Jonu Favreauovi dost pochyboval. Jenže… Zaprvé se z filmu opět vyklubala velmi fajnová rodinná podívaná. Zadruhé se tady s klidem dá hovořit o menší technologické (r)evoluci, protože digitální zpracování džungle a zvířat, mezi kterými pobíhá jediný živý herec, je jedinečné a vtahující. Zatřetí se studiu povedlo vybrat skvělý termín pro premiéru, kdy už v kinech dohoříval rychle klesající Batman vs Superman a pro další dva týdny byl jedinou vážnější konkurencí pochybný Lovec. Výsledkem byl nejen stomilionový úvodní víkend, ale především neskutečná výdrž v dalších týdnech, která Mauglího nakonec vytáhla za hranici 350 amerických milionů. Fantastické, zdaleka však ne tolik jako atak na miliardu, který Kniha džunglí předvedla celosvětově. Sice se nakonec zastavila před 970 miliony, ale dejte na mě – miliardu přeskočí nejen druhý díl, který tu bude do dvou let, ale už další disneyovská předělávka Kráska a zvíře. Opět jarní nasazení, hraná adaptace nesmírně populárního animáku, Emma Watson v hlavní roli… Jojo, Disney bude neskutečně rýžovat i příští rok.
2) Zootropolis: Město zvířat; Disney
- Rozpočet: -- 1. víkend: 75 milionů
- Am. tržby: 341 milionů
- Cel. tržby: 1,024 miliardy
Kvůli neuveřejněnému rozpočtu je to se Zootropolis trochu složitější, ale pozici jednoho z největších kasovních triumfů letoška tomuto filmu nikdo neodpáře. Další jarní trvalce se velmi dobře podařilo napodobit Ledové království, když velmi slušný otvírák nakonec jen v Americe zněkolikanásobila a ve světě pak vydělala tolik peněz, až to stačilo na překonání dodnes posvátné miliardové hranice. A nechybělo mnoho a film se mohl pyšnit nálepkou nejúspěšnějšího animáku roku. Na poslední chvíli jej přeskočila zapomnětlivá Dory, ale to nikomu u Disneyho nemusí vadit. Zaprvé, Dory jim patří taky. A zadruhé, Zootropolis spolu se stále vydělávající Moanou (200 mega z Ameriky během svátků v pohodě padne) ukazují nově rodící se sílu Disneyho animační jednotky. Ty filmy jsou vždy výborně zacílené, někdo evidentně hodně přemýšlí o tom, kdy je nasadit, navíc mají neoddiskutovatelné produkční hodnoty a jsou natolik kvalitní, aby si je lidé mohli mezi sebou doporučovat a tím vytvořit šeptandu, která se s filmem táhne několik týdnů. Co navíc zvlášť oceňuji, zatím se vyhýbají pokračováním. Nepochybuji o tom, že zanedlouho přijde Frozen 2, i Zootropolis se velmi pravděpodobně dočká následovníka. Zatím si ale studio dokáže vystačit s originálními náměty. A diváci to evidentně umí ocenit.
1) Deadpool; Fox
- Rozpočet: 58 milionů- 1. víkend: 132 milionů
- Am. tržby: 363 milionů
- Cel. tržby: 783 milionů
Jasně, rozpočet je zavádějící. Produkční náklady takové možná byly, Deadpool přeci jen stojí na něčem jiném než ostatní ultradrahé komiksovky. Náklady na marketing ale musely být enormní, protože ten film byl už pár týdnů před premiérou prostě všude. To však nic nemění na faktu, že z ekonomického hlediska jde pravděpodobně o největší výhru letošního roku. Několik let podceňovaná komiksová látka, tlačená dopředu hercem s přezdívkou Box Office Poison (inu, Green Lantern, R.I.P.D. a další), s eRkovkým ratingem, bez pořádné podpory x-menovského univerza… Tak by se dalo pokračovat dál a dál. Jak to dopadlo, ví už dnes celý svět. Z filmu se vyklubala drzá a v rámci možností originální podívaná, kterou na sklonku zimy miloval celý svět. Z Reynoldse se stal hrdina (bohatý), Deadpool je najednou větší značkou než celí X-meni, kutí se hned dvě pokračování naráz. Vždyť první víkend více než zdvojnásobil oficiálně stanovený rozpočet! I kdyby na reklamu padlo sto mega, téměř 800 milionů na celosvětových tržbách stále dává přes sto milionů čistého zisku. Některé velké projekty z letoška na tom možná budou v celkovém účtování ještě lépe, nikdo z nich ale neměl tak složitou pozici jako Deadpool. A žádný z nich si z toho zaručeně nedokázal dělat takovou prdel. Já mám tedy o kasovním vítězi letošního roku docela jasno.
A jak to vidíte Vy?
Ten uspech mazlicku je mi fakt zahadou. Ten film mi prisel strasne spatnej. Nelibila se mi stylizace, pribeh byl naprosto nezajimavy a nudny, stejne tak i charaktery a "hlasky". A to jsem k animakum po vetsinou pomerne benevolentni. Obvzlast me to pak zarazi v kontrastu se Zootopii, ktera byla naprosto skvela.
OdpovědětVymazatDeadpoolovi to moc preju, protoze to co se Reynoldsovi podarilo je vazne az neskutecne. Po vsech tech pataliich prevest Deadpoola na platno a dokazat to nepohnojit, ba naopak z toho udelat v podstate instantni kultovku, to si proste zasluhuje respekt. Tohle je podle me vubec nejpovenejsi adaptace komiksu (nikoliv nutne nejlepsi film podle komiksu).