čtvrtek 29. prosince 2016

TOP 5 největších kasovních zklamání 2016

Navzdory výrazným tržbám některých projektů a celkově velmi dobrému ročnímu účtování mi přijde, že velké množství filmů, od kterých se čekaly velké peníze, jednoduše nedostálo velkým příslibům. Ať už jde o vyložené propadáky (Obr Dobr), nevyvedená pokračování (Lovec: Zimní válka) nebo kasovní zklamání vzhledem k neúměrnému rozpočtu (Star Trek: Do neznáma), podobných failů bylo zkrátka letos habaděj.

Řešila se krize zbytečných sequelů překvapivě úspěšných filmů i přemrštěné blockbusterové rozpočty v první řadě a následné neúměrné utrácení za reklamní kampaně v té druhé. Na tohle dojeli noví Krotitelé duchů s ženským obsazením, ale třeba i jinak docela vydělávající Legenda o Tarzanovi, která se ale s rozpočtem 180 mega prostě nikdy nemohla zaplatit. Má TOP 5 kasovních zklamání nebude ani tak o největších propadácích roku. Všech pět filmů zde zmíněných vydělalo na celosvětových tržbách při prvním pohledu slušné peníze. Když ale vezmeme v potaz očekávání studia, rozpočty a komerční výsledky jejich předchůdců, je jasné, že u kasovních výsledků těchto filmů nikdo žádné šampaňské neotvíral.

5) Podfukáři 2; Lionsgate

- Rozpočet: -
- 1. víkend: 22 milionů
- Am. tržby: 65 milionů
- Cel. tržby: 335 milionů

Hned tady si asi budou někteří ťukat na čelo. Film s tržbami přes 300 mega jako kasovní zklamání? Vždyť jednička vydělala jen o nějakých dvacet milionů více! No jo, jenže pak se stačí podívat na americké tržby, které jsou pro hodnocení úspěšnosti filmu stále stěžejní (zdravíme Warcraft). Doma si dvojka Podfukářů přišla na chabých 65 milionů, to je půlka toho, co tam zvládla utržit jednička. Zbytek světa sice film vytáhl docela obstojně, ale… Skoro sto milionů přiteklo s Číny, odkud si studio bere jen nějakou čtvrtinku tržeb. A přestože rozpočet oficiálně není znám, určitě se do filmu investovalo víc než těch 75 kulatých melounů, které svítí u prvního dílu. Snaha studio Lionsgate vytvořit z Podfukářů výnosnou sérii tedy nevyšla, na dvojce se vydělávat rozhodně nebude. Což je logické. Vždyť jednička je sterilní letní jednohubkou, na kterou lidé přišli především proto, že chtěli u něčeho vypnout mozek. Kdo je zvědavý na pokračování podobné látky, která se do toho navíc snaží míchat nějakou zbytečnou mytologii? Přesně ten typ sequelu, který neměl nikdy vzniknout.

4) Doba ledová: Mamutí drcnutí; Fox


- Rozpočet: 105 milionů
- 1. víkend: 21 milionů
- Am. tržby: 64 milionů
- Cel. tržby: 408 milionů

Únava materiálu. Osobně jsem s Dobou ledovou skončil někde v půlce trojky, zbytku světa to trvalo trochu déle. Tahle série už vyčerpala veškeré nosné zápletky, ale jelikož před pár lety diváci nechali v kinech za čtvrtý díl téměř 900 milionů, byl by pro Foxy hřích nepokusit se to vytěžit ještě jednou. Jenže… Značka zažila svůj vrchol někde během Úsvitu dinosaurů, to se mluvilo o Době ledové jako o sérii, která může zaútočit na miliardu. To ovšem nejde bez alespoň minimální snahy o invenci. Mamutí drcnutí je jen dokonání nevyhnutelného poklesu, který hrozil už u čtyřky. Ta nedokázala překonat tržby svého předchůdce, pětka dokonce nezvládla ani překonat hranici sta milionů dolarů z Ameriky. Ta šedesátka je prostě chabá, i když k ní přičteme celosvětové tržby, tak se dostaneme sotva za čtyři stovky. Což nevypadá úplně marně, ale zase jsme u toho – základní rozpočet přes sto mega + marketing taky zhruba za stovku + nižší podíly z tržeb z neamerických trhů = červená čísla. Do těch černých se Scrat a spol. samozřejmě dostanou díky merchandisingu, prodeji TV práv a tak podobně. Dejte ale na mě, tady se šestého dílu nedočkáme, protože Foxové zjistili, že se jim z parádně výdělečné frančízy postupem času stala horko těžko výdělečná záležitost.

3) Želvy ninja 2; Paramount


- Rozpočet: 135 milionů
- 1. víkend: 35 milionů
- Am. tržby: 82 milionů
- Cel. tržby: 246 milionů

Tohle Paramount hodně bolí. O to víc pak především proto, že nejspíš ještě teď nechápou, co se vlastně pokazilo. Vždyť první díl byl neuvěřitelnou výhrou, která při (na blockbuster) ještě snesitelném rozpočtu 125 mega přisypala do studiové pokladny tržby téměř půlmiliardové. Jasně, super, pokračování vyrobíme do dvou let! A bum, zájem diváků je pryč. Přesycení trhu? Příliš velká konkurence? Těžko říct. Letos do kin zase tolik čistých akčních výplachů nešlo, Želváci otvírali týden po ne-zas-tak-super-úspěšných nových X-menech, zas tak velká přímá konkurence tam nebyla. Průměrný otvírák se navíc nepodařilo přetavit ani ve sto amerických milionů, navíc nastal velký pokles i na mimoamerickcýh trzích. Dvojka tak utržila přesně polovinu toho, co zvládl její předchůdce. A to bolí, zvlášť ve chvíli, kdy Paramountu v létě propadl Ben-Hur a ani třetí Star Trek nedokázal zabodovat podle očekávání. Želvy byly největším letním želízkem, diváci už o ně ale zájem zkrátka neměli. Budiž to pro příště poučení pro hollywoodská studia, že narychlo pečené sequely úspěšných, ale ne úplně kvalitních filmů se nemusejí vyplatit.

2) Inferno; Sony


- Rozpočet: 75 milionů
- 1. víkend: 15 milionů
- Am. tržby: 34 milionů
- Cel. tržby: 219 milionů

O propadáku Inferna jsem už psal jeden samostatný článek, takže jen krátce. Langdonovky kdysi vydělávaly ohromné peníze (z tržeb Šifry se dodnes točí hlava nejednomu milovníkovi dobrých filmů), ty doby jsou ale definitivně pryč. Inferno je dalším z filmů, které si vedly relativně obstojně ve světě, ale mají naprosto tragické americké tržby. Těch 34 milionů je opravdu směšných, i taková nevýrazná teenager blbinka Nerve dokázala z domácího trhu vytěžit víc peněz. Producenty sice šlechtí, že si byli vědomi rizika uvedení dalšího Langdona po takové době a zkrouhli rozpočet na obstojných 75 mega, spoustu peněz tady ale opět šlo do reklamy, takže na míň než sto pade bych to ve výsledku netipoval. To znamená jediné – konec Langdona v kině. Žádná další sedmiletá pauza, žádné oživování značky v příštích letech, prostě a jednoduše konec. A další hřebíček do rakve příšerné sezóny studia Sony.

1) Alenka v říši divů: Za zrcadlem; Disney

- Rozpočet: 170 milionů
- 1. víkend: 27 milionů
- Am. tržby: 77 milionů
- Cel. tržby: 299 milionů

Disneyho fantastický rok má pouze dvě kaňky. Tou první je očekávaný fail Spielbergova rodinného Obra Dobra, který očekával snad každý. Druhým je kruté selhání druhého dílu miliardové Alenky. S tou je to trošku složitější. Asi jen ti největší optimisté očekávali šest let po úspěchu prvního dílu, bez účasti Tima Burtona a již nefungujícího „wow“ efektu v podobě 3D, že by Za zrcadlem dokázalo opět atakovat magickou miliardu. Ovšem otvírák pod 30, Amerika pod 100 a celosvětové tržby necelých 300 milionů? To je při celkových nákladech (rozuměj s reklamou) zhruba těch 300 mega jemně řečeno průšvih. Jasně, je tu merch, DVD, Blu-ray, TV práva a podobné věci, ale propadáku v kinech a velkého kasovního zklamání celkově už nové Alence nikdo neodpáře. A Johnny Depp se teď jistě ze všech sil modlí, aby mu ti pátí Piráti z Karibiku příští rok vydělali. Protože jestli se tak nestane, jeho hvězdná aura už se opravdu nemá o co opřít. No jo, i mistr Disney se někdy utne, v konečném účtování to ale tržby všech těch marvelovek, Star Warsů a animáků hravě smáznou.

Co považujete za největší letošní propadák Vy?

3 komentářů:

  1. u těch želv to docela mrzí, protože to byly ty pravé želvy, na které se čekalo

    OdpovědětVymazat
  2. A co jako čekali? Někdy mě přijde, že ti producenti a režiséři absolutně nepřemýšlí nad tím co dělají a každej kolem nich tu fatální chybu vidí daleko do předu. Želvy Ninja-již první díl byl velká chyba, děj zábavný a dobrý, ale dát tam Transformers Trhače? Co to je a dvojkou se snažit jen zachraňovat jedničku je drzost.
    Inferno-lidi se přišli podívat na opravdu dobrý děj, který je popsaný v knížce, dostali jen rozkydlý beztvarý patok, který tomu nebyl ani trochu podobný (proč to měnili, když to v knize fungovalo, stále ta stejná písnička jako u mnoha jiných viz Eragon)
    Alenka v říši divů a Mamutí drcnutí-to je už je milionkrát zmiňované nastavování už tak řídké kaše, že už skoro není co by zbylo. A tento rok nás to čeká s Rychle a zběsile, kde už podle mého taky nemají kam jít, protože jsme prostě už všechno viděli a v příštím seznamu tu bude figurovat.
    Nechápu pak tžby takového Tajného života mazlíčku, který je naprosto infantilní stupidní blbost, před kterou dá radši mnoho lidí přednost strkání prstů do krku. O to víc pak mrzí Star Trek, ale bez Abramse bylo na půl jasné, že to nebude už ono a Krotitelé duchů i přes blbost to bylo díky Hemswthorovi snesitelné a vtipné. Ben Hur?? On někdo doufal, že to vydělá? To nedoufali ani tvůrci, jen si potřebovali rychle nahrabat a za něco to schovat. Cestou sequelů, prequelů, aquelů, daquelů, bonaquelů a sračquelů to jít nemůže. Chce to nové myšlení s novými nápady a příběhy.

    OdpovědětVymazat
  3. Me se dvojka podfukáři líbila a už se točí 3 co jsem četl.
    Inferno pro me bylo obrovské zklamání, jsem velky fanousek knih a toto jsem fakt necekal. Proteze v traileru bylo jen to co je v knize. Film to cele zmrvil. Mamuti, Alenka, želvy ani jsem to neviděl a nechystam sr na to. Mamuti možná první dva filmy OK ale pak o ničem, alenka me nějak nechytla už ta první a želvy z 90 už nikdo nenatoci. Ty původní filmy jsou nepřekonatelný. Je smutné ze tenkrát stačili masky pro herce a i dnes se na ten film rad podívám. Nove želvy jsou akorát moderní brak.

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za Váš názor.