čtvrtek 30. března 2017

Téma: Záplava sequelů a neoriginálních látek, má sequelitida vůbec smysl?

Končí nám březen, oficiální začátek hollywoodské blockbusterové sezóny máme ještě před sebou, ale už za sebou máme pokračování Wolverina, restart (?) King Konga a doslovný remake animáku Kráska a zvíře. A to se továrna na sny teprve rozjíždí…

O tom, že Hollywoodu docházejí nápady a originálních látek je pomálu, se mluví už dlouho. Nicméně nikdy mi výhled na letní měsíce nepřipadal tak marný jako letos. Ve výhledu premiér se to jen hemží dalšími sequely, rebooty, remaky a restarty, co je ale ještě horší, naprostá většina z nich mi přijde zbytečná. Jde buď o vyhaslé série, které už několik dílů nemají co nabídnout, předělávky látek, které v dnešních kinech nemají co dělat, nebo rizikové projekty, které mohou víc pokazit než sérii pomoci. Záblesky naděje se ovšem najdou i letos, takže bych článek rozdělil na vyložené zbytečnosti, filmy, které by se mohly povést, a těch pár pecek, na které se vyloženě těším.


Vyčpělé a špatně uchopené látky

Letošní festival blockbusterovské neoriginality velmi dobře symbolizují Power Rangers, kteří mají premiéru začátkem dubna. V Americe si připsali solidní úvodní víkend za 40 milionů, což je rozhodně víc, než jsem čekal, film se divákům docela líbí (Audience Score na Rotten Tomatoes 81 %). Od kritiků jdou ale ohlasy veskrze průměrné až podprůměrné, když jsem v kině narazil na dabovaný trailer, usoudil jsem, že to bude peklo, a především – proč proboha oživovat obskurní devadesátkovou značku, evidentně bez větší stopy sebereflexe a posunu zajímavým směrem? Jasně, prachy. Na Strážcích vesmíru je strašně vidět, že se chtějí svést na úspěchu marvelovských Strážců Galaxie. Týmovky jsou v kurzu, teen MTV look se mladé generaci dobře prodává a diváci si film evidentně docela našli. Film ale bude dle mých odhadů brutálně klesat a stejně se ve výsledku zaplatí hlavně z merchandisingu. Bojím se však, že studiu to bude stačit na to, aby odkleplo pokračování, a za dva roky se sejdeme u podobného článku, který budou otvírat Power Rangers 2.

Série, která asi nejdokonaleji ztělesňuje dolarové zaměření velkých blockbusterů, je Rychle a zběsile. Jestli mě něco z filmového světa opravdu nezajímá, je to tahle frančíza, takže jsem možná trochu zaujatý. Ovšem opravdu nepochopím, jak se zrovna tato značka mohla dočkat tolika dílů. A upřímně si myslím, že i největším fanouškům musí přijít ta osmička v názvu (a ponorka v traileru) docela směšná. Ale sedmička vydělala neskutečnou miliardu a půl, takže se samozřejmě musí pokračovat. Rychle a zběsile je asi nejbizarnější hollywoodský stroj na peníze a já jej pravděpodobně nikdy neuvidím, ovšem mám pocit, že se tady dočkáme dvouciferného počtu dílů. Už by to taky chtělo něco nového, Vine.

Další dva filmy mě odrazují především podivným uchopením starých známých látek. U Krále Artuše mě hlavně mrzí, že se Guy Ritchie po nesmírně svěžím Krycím jménu U.N.C.L.E. vrací k „sherlockovsky“ přeexponované drahé podívané, na které podle mého názoru nemá šanci zazářit. Artušovské by přes četnost nejrůznějších adaptací stále ještě mohlo nabídnout zajímavou podívanou, Ritchieho koncepce mi ale z trailerů přijde naprosto nefunkční. Navíc těžce propadne, dejte na mě.

Scottův návrat k Vetřelci apriori pomlouvám především proto, že se kvůli prequelu (respektive sequelu Promethea) muselo stopnout regulérní pokračování série pod vedením Neila Blomkampa. To mi přišlo několikanásobně zajímavější než další nepříliš smysluplné pitvání se ve vetřelčím původu a mytologii. Obecně to navíc potvrzuje stále bizarnější politiku těžení značek. Na začátku máme úspěšnou sérii, k té se vytvoří sequel, pak přijde prequel a nakonec dojdeme tak daleko, že se točí sequel prequelu…

Pobřežní hlídka je podobný případ jako Power Rangers. Vyhaslá značka, jejíž největší sláva zůstala zapomenuta v 90. letech, dostává nadstandardní produkční péči, v tomto případě i hvězdné herce a to všechno z velké části kvůli úspěchu podobně koncipované látky. Tady se jede podle šablony 21 Jump Street, i tady se dá očekávat jakýs takýs komerční úspěch, i tady mi trailery nedělají zrovna dobře a snaha ždímat dolary bez jakékoliv snahy o originální řešení z projektu doslova trčí.

Auta 3 zase opět dokazují, že ani Pixar už není tím ostrůvkem originality jako dřív. Projekty tohoto studia se stále vyplatí sledovat, o tom žádná. Navíc se občas dokáží vytasit s originální peckou jako V hlavě. Třetí dobrodružství Bleska McQueena ale na ty dolary cílí až příliš okatě. Vždyť ani první Auta nebyla považována za kdovíjaký pixarovský vrchol, o dvojce nemluvě. Tady se jede na setrvačnost merche a slušných kinotržeb, které snad Pixaru vydělají dost na to, aby mohli zainvestovat do odvážnějších projektů.

No a pak tu ještě máme Transformers, dle mého názoru nejvíc přesluhující sérii dneška. Od dob geniální jedničky uplynulo už deset let a tři pokračování s rapidně se zhoršující kvalitou. Skoro tříhodinová čtyřka pro mě už byla naprosté utrpení, marnost utopená v pochybné mytologii a nestoudných ambicích, které nemá šanci zachránit ani velkorysá akce. Kam se tohle všechno může posunout v pětce, se neodvažuji tipovat. Michael Bay je ale pro mě v rámci této série mrtvý člověk, protože všichni moc dobře víme, že tohle není žádný srdcový projekt, o který se musí pečovat, a který je možné vést na další úrovně. Tohle je prachsprostá ždímačka peněz, která bude ještě nějakou dobu pokračovat.

Neoriginální, leč zajímavé

Americká předělávka kultovní japonské anime podívané Ghost in the Shell (trailer) může dopadnout všelijak, v příběhu a nabízeném světě je nicméně tolik potenciálu, že tomu projektu přeci jen věřím. Navíc jsem zvědavý, jak látce silně svázané s asijskou poetikou sedne předělání do té americké, které je nevyhnutelné. Trailery mě k sobě poutají určitou divností, obsazení je nabité a režisér Rupert Sanders ve Sněhurce a lovci dokázal minimálně to, že umí výborně pracovat s velkým rozpočtem a vykouzlit z něj patřičně velkolepé atrakce. Riziko, že remake devalvuje originál na tupý blockbuster, je stále vysoké, ovšem naděje na zajímavou podívanou tu rozhodně je. (poznámka šéfredaktora: Naděje umírá poslední, ale první recenze mluví o tom, že je to jen doslovná a vlastně s křížkem po funuse přicházející vizuálně hezká předělávka anime originálu:-/ )

Po dlouhé šestileté pauze se vracejí Piráti z Karibiku. Pro mnohé jde jistě o sérii zbytečnější než výše zmíněné Rychle a zběsile nebo Transformers. Já si myslím, že v Pirátech je mnohem víc potenciálu než v těchto značkách, už kvůli faktu, že jde o exotickou dobrodružnou podívanou, kterých je pomálu, zatímco moderních sci-fi a akčňáků tu máme spoustu. Chvilku si odmyslete vyčpělého Johnnyho Deppa a přepáleně ambiciózní druhý a třetí díl, zkuste vzít na milost čtyřku, která je podle mého velmi příjemný film. Připočtěte si Bardemova zajímavě vyhlížejícího záporáka, režisérskou dvojici zodpovědnou za na Oscara nominovaný film Kon-Tiki a jako vždy velkorysou produkční péči, díky které každopádně bude na co koukat. Pirátské příběhy navíc nejsou zdaleka vyčerpané. Takže nezbývá než doufat, že to tvůrci opět nepřeexponovali a přišli se smysluplným a zábavným příběhem.

Wonder Woman je u mě na hranici mezi úplnou nezajímavostí a lehkou zvědavostí. Sice na mě stále působí jako neinovativní klon originu Kapitána Ameriky z první světové, DC navíc od brilantního Muže z oceli tápou ve tmě a čím dál víc se odklánějí od původně nastoleného směru (viz trailer na Justice League). Přesto jsem zvědav, jak k látce přistoupí Patty Jenkins, která natočila zatím jediný celovečerák, kterým před dlouhými čtrnácti lety byla Zrůda. Stejně opatrně se těším na remake

Mumie s Tomem Cruisem, který má zatím mizernou propagaci a Alex Kurtzman za kamerou ve mně taky nevzbuzuje enormní důvěru, zároveň však pevně věřím, že Cruise si to pohlídá a přinese další oddychovou blockbusterovou trefu, na které má v posledních letech štěstí.

V přehnaném těšení na nového, tentokrát z velké části marvelovského, Spider-Mana: Homecoming  mi brání prostý fakt – je to zas Spider-Man. Jasně, mladší, asi dravější a vtipnější, víc teen. Zároveň mi ale přijde, že krom účasti Tonyho Starka film zatím neprodává moc atrakcí, navíc pokud filmu Marvel vzdor produkční kontrole Sony nasadí své známé mantinely, nic moc progresivního se čekat nedá. A třetí Spidey během patnácti let jen zase dokazuje to neustále točení látek, které začíná být čím dál tím otravnější. Přesto – pořád je to Spider-Man a Spider-Man je událost. Snad toho ve filmu bude opravdu víc, než se zatím zdá.


Záblesky naděje v bídné sezóně?

Ze všech těch sequelů, prequelů, remaků a rebootů letošní sezóny můžu o dvou říct, že se na ně vyloženě těším. Tím prvním je oficiální start letní sezóny, Strážci Galaxie Vol. 2. U pokračování mé nejoblíbenější marvelovky se sice trochu bojím klasického sequelovského syndromu, kdy tvůrci vezmou to, co fungovalo v prvním díle, znásobí to a ve výsledku to přeženou (tzv. syndrom Transformers: Pomsta poražených), což trochu naznačují trailery. Z těch ale zároveň pořád jde ten pohodový feeling, máme tu zpět ty super postavy, se kterými se (snad) bude dál zajímavě pracovat, no a hlavně se tady může James Gunn vyblbnout nejvíc z marvelovských režisérů, protože má k dispozici celý široký vesmír a zatím není tak jako třeba Thor tolik navázaný na okolní marvelovky. Takže moc moc držím palce, ať se to povede.

Ještě víc věřím završení trilogie jménem Válka o planetu opic. Jednička vyrostla z podceňovaného otloukánka letní sezóny na překvapivě chytře vystavěnou a úspěšnou prequelovou podívanou, dvojka rezignovala na tradiční schémata blockbusterů a postavila opice do hlavních rolí, takže se snad v půlce filmu nemluvilo. A byl to náramný film. Trojka by mohla (a měla) jít ještě dál. Určitě bude nejvelkolepější, nejosudovější a já doufám, že režírující Matt Reeves se v tom neutopí a vytvoří nezapomenutelné opičí finále, které pasuje tuhle trilogii na dost možná kvalitativně nejsilnější a nejsevřenější velkofilmovou sérii 21. století, hezky po bok Pána prstenů a Nolanových Batmanů. Silná slova? Počkejme si a uvidíme.

Z článku jsem záměrně vynechal filmy podle skutečných událostí (Dunkerk) nebo adaptace knih (Temná věž), soustředil jsem se jen na pokračování, předělávky a filmy ze zajetých filmových „vesmírů“.

Který letošní blockbuster je ve Vašich očích nejzbytečnější?

0 komentářů:

Okomentovat

Děkujeme za Váš názor.