"Televizní" show od Netflixu jsou tak trochu žánr sám pro sebe. To, že jsou často neokoukané a kvalitativně na výši, na to jsme si už docela zvykli. Bývalou internetovou videopůjčovnu teď ale baví nový trend. Točit si je víceméně potichu a z ničeho nic s nimi překvapovat. To se zdá být případem i u nového seriálu
.
V roce 2011 koupilo studio Universal práva na adaptaci stejnojmenné novely od
Jaye Ashera z roku 2008. Původním záměrem byl klasický celovečerní film se
Selenou Gomez v jedné z hlavních rolí. Dávalo to smysl. Young-adult dramata byla v kurzu a pár menších nezávislých filmů tou dobou dokazovalo, že když se z rovnice vypustí upíři a vlkodlaci, umí se téma dospívání proměnit v paradoxně dospělý a patřičně emotivní materiál. Navíc Fox tenkrát chystal adaptaci románu
Fault in Our Star, který měl (nejen) díky obří YouTube kariéře jeho autora,
Johna Greena, obrovskou fanouškovskou základnu ještě před vznikem filmu. Následně se však plány změnily a nad adaptací 13 Reasons Why přebral velení Netflix, který z ní nechal udělat celý seriál. V tu chvíli se z časových důvodů Selena Gomez vzdala hlavní role, ale měla k materiálu tak blízko, že krom nazpívání jedné z písní v soundtracku zůstala i na pozici producentky.
Zprvu jen smutná střední
Hlavního hrdinu Claye (
Dylan Minnette) potkáváme ve chvíli, kdy jeho střední škola truchlí nad ztrátou studentky Hannah (
Katherine Langford), která před pár týdny spáchala sebevraždu. Clay se zdá být klasickým neprůbojným jemně deprimovaným teenagerem, jehož stav se postupně zhorší, aby na konci dostal hořkosladce pozitivní životní lekci. A já bych se vůbec nezlobil. Jeden z důvodů, proč mě seriál zaujal, je asi až nezdravá záliba ve stylově podobných "coming of age" filmech jako
Perks Of Being A Walflower,
It's a Kind Of Funny Story,
Me, Earl & the Dying Girl, nebo třeba
The Kings Of Summer. Střední je, když se na to člověk podívá s odstupem, docela strašidelné období a filmy, které s ní jako s tématem dramaticky a dobře pracují, umí být překvapivě vážné a přístupné všem, kteří si chtějí zavzpomínat a v něčem se poznat.
...jenže tady je to trochu jinak. Zápletka se spíš točí kolem toho, co všechno se dělo a děje v hlavách spolužáků hlavního hrdiny. Clayův svět se na začátku přeci jen trochu převrátí naruby, když obdrží krabici plnou magnetofonových kazet, na které Hannah nahrála vysvětlení toho, proč se (možná? ;-) ) zabila. Každá z kazet je pak věnována jednomu z lidí, kteří jí k tomu "pomohli" a všichni z nich jsou instruováni k poslechu všech kazet, k jejich následnému přetočení a k jejich předání další osobě na seznamu.
Retrospektiva skrz náplast
Hannah na kazetách mimo jiné posílá jejich posluchače na místa, kde se děly významné okamžiky vedoucí k jejímu rozhodnutí. Jejich ztvárnění se tvůrcům vážně povedlo. Kromě klasických flashbacků, které jemně mění barevný nádech k naznačení atmosféry, se hlavní hrdina téměř fyzicky ocitá ve svých vzpomínkách. Abyste současného a minulého Claye v jednom záběru odlišili, zraní si pro vás i hlavu a jeho současná verze pak nosí náplast. Emocionální dopad je pak o to působivější, když v jednom záběru vidíte, jak stejnou situaci prožíval, když nevěděl, co se stane, a jak na ní reaguje teď. To je element, který vůbec nemusel vyjít, protože vyžaduje dobrého režiséra, vynalézavého kameramana, šikovného VFX supervizora a hlavně herce, kteří dovedou patřičné emoce uvěřitelně ukázat. A světe div se, povedlo se. Moc. Už jenom pro tenhle styl vyprávění 13 Reasons Why stojí za to. Jenže je toho daleko víc.
Mystery nádech
Druhou rovinu příběhu nastartují náhodně se objevující postavy, o kterých Clay zjišťuje, že pásky slyšely také. Postupně tak začne skládat dohromady, co se vlastně dělo. S tím se pojí další geniální vypravěčský element v podobě divákovy nevědomosti o tom, jak dobře se Clay s Hannah vlastně znali. Takže zatímco si Clay dělá obrázek o událostech, o kterých nevěděl, vy si současně sestavujete obrázek toho, jak to s ní vlastně měl on sám. Ač jde ve své podstatě o úplně standardní vyprávění ve dvou časových osách, příběh samotný a celkové dávkování informací vám věčně motá hlavu a klade chvílemi až mysteriózní záhady, na které si postupem času sami snažíte odpovědět.
Opravdu velká hromada sociální kritiky
Tady musím popis přiběhu zastavit, protože dál o něm nejde říct nic, co by někde cestou nezapůsobilo jako velký spoiler. Co ale snad neublíží je, když prozradím, že jedno z velmi silných témat v seriálu byla kritika vzájemných vztahů (nejen) mezi mladými a toho, jak si často bez vlastního vědomí nevidíme do úst (nebo "za klávesnici"). Tak trochu jsem čekal obligátní kritiku moderní doby, ale není tomu tak. Kazety jsou v podstatě jen pro stylizaci a většina toho, co se v seriálu děje, bývalo plně funkční a přítomné i v době před sociálními sítěmi a telefony... jen se to dělo pomaleji. Navíc, tak trochu naproti konvencím žánru, když 13 Reasons Why chce, nemá problém vám bez servítek ukázat cokoliv, co si myslí, že potřebujete vidět.
Závěr
13 Reasons Why je něco, co člověk úplně nepochopí, dokud to nezhlédne od začátku do konce. Skvěle a nápaditě natočené drama ze střední, které je o poznání temnější, než byste zprvu čekali. Problém je s tou částí, o které nemůžu nic napsat. Je až děsivě reálná, velmi těžkopádná a tak trochu vás rozdrtí. 13 Reasons Why je seriál, který má hned několik vzkazů, které jsou moc důležité a v dnešní společnosti aktuálnější, než kdy jindy. Seriál, který nejspíš nebudete chtít vidět znovu. Fakt ne. ...ale budete moc rádi, že jste ho viděli.
Hodnocení: 9/10
Naprostý souhlas s recenzí. Na seriál jsem narazil docela náhodně, ale nelitoval jsem. Během několika večerů po práci shlédnuto a za mě naprosto parádní.
OdpovědětVymazatJj, jsem ráda, že jsem ho viděla.
OdpovědětVymazatAle slabinu vidím v samotném poselství. Důvody Hannah, proč se zabila, uráží každého člověka, který kdy byl šikanován, tj. za důvody považovala malichernosti ze kterých se stačilo možná vyplakat nebo je uložit hluboko do sebe a žít dál. Bohužel některé věci pro Hannah nedopadly nejlíp, ale přispěla si k tomu i ona sama.
Na pokračování se i docela těším :)
Střih scén je parádní. Myslím, že k rozpoznání doby se nemusíte ani dívat na Claye, jestli je zraněný nebo ne :)
Tak znásilnenie je malichernosť z ktorej sa treba len vyplakať??? To akože vážne?
VymazatSeriál, který by měl být stáhnut z internetu a všech vysílacích zařízení. Nejen, že je obsahem nudný, je doslova otravný. Antipatie k Hannah se každou další epizodou čím dál tím více prohlubují. Ufňukaná puberťačka, dělající z komára velblouda. Vyhrocená situace. Kdyby měl páchat sebevraždu každý, kdo si prožil pár posměšků a rýpání středoškoláků, zbylo by na celé zemi opravdu velmi málo lidí. Od doby, co seriál vyšel, se znásobilo hledání pojmů jako je ''sebevražda'' nebo různe návody na to jak se zabít. Dnešní generace mladých lidí je daleko citlivější a tohle je pro náctileté slečny v pubertě ideální plán, jak se zviditelnit. Mají pocit, že jsou zbytečné, že jejich život je strašný a sebemenší úšklebek berou jako důvod k sebevraždě (díky seriálu). Zbytečně vyhrocené problémy, se jim zdají býti dobrým podmětem ke spáchání sebevraždy, po které doufajíc si jich kdokoliv všimne. Takže jen tak na efekt seženou kazeťák (kdovíkde), přes google vyhledají návod ''Jak zapnout kazeťák (né že by ho někdy před tím použily) a začnou nahrávat důvody jejich konání. Nakonec zabalí kazety do krabice a odnesou donedávna bývalým kamarádům krabici před dveře. Zazvoní, utečou a jdou konat. Kamarád otevře, zkoukne krabici a první a poslední věc, kterou s krabicí udělá je ta, že jí hodí rovnou do popelnice, protože něco jako kazeťák doma opravdu nemá a nějáké kazety mu budou k ničemu. Tím zbytečně skončí jeden život. Dítě si užilo srandu a nikdy nikdo nezjistí co se vlastně stalo.
OdpovědětVymazat