Přelom srpna a září je klasicky suchým obdobím. U nás to letos kompenzuje Jan Svěrák (Po strništi bos má po dvou týdnech promítání úctyhodných 225 tisíc diváků), kina v USA ale těžce strádají, za což jistě může i úplná absence většího srpnového hitu. Loni z této pozice vydatně těžil Sebevražedný oddíl, letos podobný film v srpnu úplně absentoval. Výsledek je takový, že první zářijový víkend se na prvním místě kasovního žebříčku objevil už potřetí Zabiják & bodyguard s tržbami opět jen lehce přesahujícími deset milionů dolarů za víkend. Au. Člověk by skoro měl chuť říct, že jde o příznačný konec lehce rozpačitého léta a trest pro občas na první pohled nesmyslnou politiku studií. Americké tržby oproti loňsku klesly, žádná z premiér v rozmezí května a srpna (zatím) nepřekonala magickou hranici jedné miliardy dolarů a některé filmy, které mohly vydělat víc peněz, byly jednoduše sežrány nacpanou konkurencí, která nevyhnutelně vede k tomu, že si filmy vzájemně berou diváky. No řekněte sami, byl by Valerian takový propadák, kdyby jej Luc Besson v Americe neuváděl proti Dunkerku, ale nasadil jej teď, na konci srpna, kdy kina zejí prázdnotou? Neutržila by Válka o planetu opic o 200 až 300 milionů celosvětově více, kdyby se s premiérou počkalo na srpen? Ale dost otázek, na které nikdy nebudeme znát odpověď. Výsledky letošního léta jsou nezvratné, tak si je pojďme rozebrat.
Disneyho politika jistoty stále vynáší, ale nepřekvapuje
Mnozí čtenáři jistě pamatují, jak bezprecedentním způsobem ovládlo studio Disney loňské kasovní tabulky. Prvních pět míst v celosvětových tržbách obsadil právě „Myšák“, čtyřikrát z toho byla miliarda, a to se jim ještě na 11. a 12. místě hlásila o pozornost Odvážná Vaiana a Doctor Strange s tržbami přes 600 milionů dolarů. Po očekávaném megaúspěchy Krásky a zvířete (1,26 miliardy celosvětově/506 milionů jen z Ameriky) pak Disney jasně naznačil, že letos by to nemělo být jinak.
V letní sezóně sice poslal do kin jen tři projekty, dva z nich ale měly útočit na miliardu a třetí alespoň na její polovinu. Ani jedno ovšem tak úplně nevyšlo. Ale pojďme popořadě. O letní otvírák se již tradičně postaral Marvel, tentokrát s očekávanou dvojkou Strážců Galaxie. Obrovská obliba jedničky, mocná marketingová kampaň a tradiční marvelovský sequelová boost přiměl mnoho lidí (včetně mě) očekávat, že padne miliardová hranice. Film ale po monstrózním prvním víkendu (téměř 150 milionů dolarů v Americe) výrazně zpomalil a především nedokázal dostatečně prodat svoji dominanci v Číně. Srovnejme tamním 100 milionů pro Strážce s téměř čtyřmi stovkami míčů pro Rychle a zběsile 8… Film tak ve výsledku skončil na čísle 863 milionů s tím, že se mu nepodařilo ani pokořit čtyřsetmilionovou hranici doma. Abychom si rozuměli – stále jde o fantastická čísla a o nejúspěšnější marvelovku bez Iron Mana, což se počítá. Jde ale spíše o naplnění očekávání, než o nějaký oslavy hodný triumf.
Ještě rozpačitěji dopadl pátý díl Pirátů z Karibiku. Osobně jsem tady v tu miliardu na rozdíl od mnoha jiných moc nevěřil. Přeci jen, od posledního dobrodružství Jacka Sparrowa uplynulo už hodně let, popularita Johnnyho Deppa se ocitla na bodu mrazu a kampaň nenesla mnoho vyložených trumfů. Přesto jsou především americké tržby bolestivé na pohled. Podle některých zdrojů nejdražší film všech dob (k oficiálnímu rozpočtu 230 milionů si připočtěte minimálně stejnou částku na reklamu) vydělal na amerických trzích pouze 172 mega. Pokles domácích tržeb se sice očekával, ale měl být vykompenzován nárůstem ve zbytku světa, který ovšem nepřišel. Výsledná čísla? 792 milionů dolarů po celém světě. Na první pohled nic, za co by se Piráti měli stydět. Když ovšem výsledek porovnáme s očekáváním a náklady, plánovaná nová trilogie se začne povážlivě otřásat v základech. Na prázdninové měsíce si pak u Disneyho přichystali pouze jediný film, pixarovská Auta 3. Sequel, který nikoho moc nezajímal a jeho primárním účelem bylo upozornit na frančízu a trhnout další miliardy na merchandisingu. Tržby z kin nejsou v tomto případě úplně relevantní, přesto pochybuji o tom, že v tomto případě v útrobách studia bouchalo šampaňské. Amerika 151 milionů, celosvětově 343, což vzhledem ke dvojce, která i při nepříliš pozitivních ohlasech pokořila celosvětovou půlmiliardu, opravdu není důvod k oslavě. Takže letní statistika u Disneyho zní: jeden očekávaný úspěch, dva ne vyloženě propadáky, ale lehká zklamání. Závěr roku ale přinese ještě jeden Marvel, jeden Pixar a Star Wars. Takže na Disneyho stále pozor!
Katastrofální start, dál krasojízda – schizofrenní léto u Warner Bros.
Zatímco Disney skupuje jednu velkou frančízu za druhou a s několika výjimkami jim vychází vše, na co sáhnou, druhé legendární studio Warner Bros. v posledních letech tápe. A podle toho vypadal i start letošního léta. O Králi Artušovi se delší dobu před premiérou vědělo, že na sebe pravděpodobně nevydělá. Že ale půjde o jeden z největších propadáků desetiletí? Katastrofální úvodní víkend za 15 milionů dolarů nespasily ani kvality filmu (recenze), ani zbytek světa. Při rozpočtu 175 milionů (bez reklamy!) ukořistila Ritchieho nadupaná fantasy 146 mega po celém světě, což je i bez inflace méně než třináct let starý propadák s Clivem Owenem. Guy Ritchie si tak utíká spravit kasovní pověst k disneyovskému Aladinovi a Warneři se ze ztrát z tohoto projektu budou vzpamatovávat ještě dlouho.
Je to obrovská škoda nejen kvůli tomu, že Artuš je strašná pecka. Nebýt tak kolosálního fiaska hned na jeho začátku, mohlo být letošní léto pro studio naprosto perfektní.
Necelý měsíc po Artušovi totiž Warneři konečně trefili nezpochybnitelný jackpot se svým DC Universe. Wonder Woman je totiž největší komiksovou trefou letoška, která dokázala svůj úvodní stomilionový víkend z amerických kin hned zčtyřnásobit a přidat stejnou částku i ve zbytku světa. Momentálních 813 milionů je bezesporu skvělých, dech ale bere hlavně číslo 409 v Americe. To řadí první skutečně úspěšnou ženskou superhrdinku na průběžné druhé místo letošních amerických tržeb za Krásku a zvíře a dává studiu naději, že podzimní Liga spravedlnosti překoná miliardu. Wonder Woman ten úspěch přeju, je to velmi fajn film. A pro Warner Bros. alespoň částečná náplast za artušovské fiasko.
Za ještě příjemnější považuji fakt, že Christopher Nolan i s Dunkerkem (recenze) potvrdil svou jedinečnou pozici mezi současnými režiséry. Jako jeden z mála tvůrců je totiž značkou sám o sobě, značkou, na kterou diváci chodí. Film se stomilionovým rozpočtem ještě neukončil svou pouť po světových kinech, jeho tržby jsou ale už teď více než uspokojivé. 460 milionů celosvětově značí, že padne půl miliarda, 180 mega z Ameriky pak v na pohled méně atraktivní látce prakticky dorovnává Interstellar. Lidi na Nolanovu kvalitu zkrátka slyší, což je dobře.
Warner Bros. navíc dokázali slušně vytěžit i pro většinu studií nepříjemně suchý srpen, a to s filmem Annabelle 2: Zrození zla. Pokračování veleúspěšného hororového univerza, které odstartoval James Wan se snímkem V zajetí démonů, splnilo svou úlohu hororového hitu léta a díky klasicky střídmému rozpočtu vydělává desítky milionů dolarů. Pokračování Annabelle navíc těží ze současné absence jakékoliv konkurence a pravděpodobně to jen v Americe dotáhne na stomilionovou hranici. Celosvětově už je za čtvrt miliardou, což je při rozpočtu 15 milionů zkrátka fantastické. Zkrátka a dobře, nebýt Artuše, mohou si Warneři pískat. Na jaře si přes 300 mega připsal LEGO Batman, víc jak půl miliardy k mému překvapení přisypal do kasičky Kong a výhled na podzim je vzhledem k očekávanému To, pokračování Blade Runnera, dalšímu LEGO filmu a Lize spravedlnosti velmi optimistický. Jedno šlápnutí vedle by se zdánlivě dalo odpustit, ale zrovna tenhle přešlap se přehlíží jen velmi těžko…
Universal: Letní zklamání, jinak spokojenost
Loni pokladnám v kinech nekompromisně vládl Disney, v roce 2015 se ale na výsluní vyhřívalo studio Universal. Díky chytré kombinaci tří miliardových hitů a menších, ale velmi profitabilních projektů, si tehdy studio připsalo na konto hned sedm filmů, které v Americe trhly přes sto milionů dolarů. I letošek má Universal rozjetý skvěle, na začátek roku totiž vypustili do světa nejen očekávání plnících Padesát odstínů temnoty, ale především dva extrémně úspěšné nízkorozpočtové horory Rozpolcený a Uteč (recenze). Oba při rozpočtu menším než deset milionů ukořistily přes čtvrt miliardy celosvětově. K tomu si připočtěme miliardu pro Rychle a zběsile 8 (recenze) a máme tu pravděpodobně letošního vítěze hollywoodských finančních dostihů. Universalu ale lehce kalí radost jedna konkrétní premiéra – Mumie. První položka, se kterou se studio pustilo do letní dolarové přetahované, totiž měla být startem velkého filmového vesmíru, do kterého se už nacpalo spoustu peněz a ve vývoji je několik dalších filmů. Tahle mašina na peníze se ale zadrhla už na svém počátku. 400 milionů celosvětově při rozpočtu 125 mega může na první pohled působit solidně, ovšem jen do chvíle, kdy si uvědomíme, že pouhých 80 milionů z toho přiteklo z Ameriky a v kuloárech se šeptá, že rozpočet byl přeci jen o něco vyšší. Star-power Toma Cruise zkrátka čím dál více opouští domácí trh a zbytek světa přeci jen není samospásný. Universalu tedy momentálně jejich Dark Universe spíše přidělává vrásky na čele, zastavit jej už ale půjde jen těžko. O to jsem však zvědavější, jak budou další filmy vypadat.
Jinak ale studiu vše klape bez problémů. Přesně zacílená ženská afroamerická podívaná Girls Trip má amerických sto mega, navíc se Universal může chlubit tím, že mají v portfoliu jediný letní film, který pokoří miliardu. Já, padouch 3 tuhle hranici překoná za pár dní a opět se ukazuje komerční síla nejen žlutých Mimoňů, ale především spořivé animační divize Illumination Entertainment, jejichž filmy jsou levné a vydělávají ohromné peníze. Zbytek roku už Universal dojede v poklidu, čeká je další zkouška hvězdného potenciálu Toma Cruise s Barry Sealem, slušné peníze pravděpodobně vydělá adaptace Nesbova Sněhuláka a především třetí díl úspěšného Ladíme!. Škoda té Mumie, mohla to letos být docela krasojízda.
Má Sony kromě Spider-Mana co nabídnout?
Těžké časy naopak poslední roky zažívá Sony. Jejich bezradnost ve snaze rozjet úspěšnou sérii tak vedla k tomu, že se o jedinou svou megaúspěšnou značku museli podělit s Disneym. A film Spider-Man: Homecoming rozhodně naplnil očekávání (recenze). Na domácím trhu si vedl o poznání lépe než předchozí pokus s Andrew Garfieldem a přepočítává momentálně 325 milionů dolarů. Zbytek světa ještě nekončí, rozhodně se dostaneme za 800 mega a Spider-Mana tak čeká ještě nejedno dobrodružství samostatné i v rámci marvelovského světa. Stále je tady ovšem palčivá vzpomínka na Raimiho trilogii, která se vždy řadila mezi největší finanční události roku a v rámci komiksových filmů měla naprosto výlučné postavení. Proto leckdo očekával, že nové a svěží pojetí pavoučího muže bude útočit na miliardu a na pozici nejúspěšnějšího filmu léta. To se nestalo, vzhledem k vesměs uspokojivému přijetí filmu ale určitě není všem dnům konec.
Léto každopádně může studio hodnotit relativně uspokojivě nejen díky Spider-Manovi, protože se trefili i s Wrightovým Baby Driverem. Jízda za střídmých 34 milionů si došla pro sto mega v Americe a podobnou částku ve světě, čímž se stala nejúspěšnějším filmem Wrightovy kariéry a úspěšně pomáhá zahladit zklamání z Temné věže. Ta měla ambiciózní koncept, produkčně podceněná realizace jeho startu nicméně nevyhnutelně vedla k mizernému výsledku jak kvalitativnímu, tak finančnímu. Momentální poměr cena/výkon (60/101) dává jasně najevo, že tudy cesta nepovede. Je to škoda, protože vzhledem k srpnovému filmovému suchu mohla Temná věž při lepším uchopení vyniknout. Podobně dopadl i animovaný pokus s Emoji ve filmu. Ten pravděpodobně nakonec skončí v černých číslech, protože byl relativně laciný (50 mega), takže i těch 160 milionů bude spolu s tržbami z nosičů stačit. Kdyby si však na filmu dali více záležet, mohl se pohybovat ve vyšších číslech. Z plánovaných premiér pak stojí za zmínku film Only the Brave, ve kterém si Joseph Kosinski zkusí něco jiného než sci-fi, a samozřejmě vánoční remake Jumanji s Dwaynem Johnsonem. Bude to hit? Uvidíme, trailer vypadá bídně, ale obsazení a dobrý premiérový slot by film mohly vytlačit docela vysoko.
Rozčarování u 20th Century Fox
Foxové asi jako jediné studio z „Velké šestky“ postrádají potenciálně miliardovou značku (no, možná mě vyvede z omylu Deadpool 2), přesto se na jaře zdálo, že je čeká velmi dobrý rok. Zabodovali totiž s eRkovým Loganem (skvělých 600 milionů pro skvělý film) a mnou preventivně nenáviděný animák Mimi šéf si došel pro krásnou půl miliardu. To jim určitě pomohlo zaplácnout ztrátu z propadáku Lék na život a na léto si připravili dvě premiéry, od kterých se čekaly tržby alespoň 400-500 milionů. Vetřelec: Covenant ale těžce doplatil na mizernou kvalitu i na neblahou pověst, kterou si během let od premiér vybudoval Prometheus. Rozpočet se sice oficiálně podařilo dostat pod sto milionů, americké tržby se však zastavily ještě níž a celosvětový výsledek činí 233 mega. Což velmi explicitně naznačuje, že sny Ridleyho Scotta o prequelové trilogii k Vetřelci pravděpodobně nedojdou naplnění.
Větší záhadou je mi enormní pokles tržeb u Války o planetu opic. Film se obecně těší příznivé pověsti, má za sebou dva velmi kvalitní a úspěšné předchůdce, přesto jsou tržby poloviční oproti dvojce a citelně ztrácí i na úvodní film nové trilogie. Celkových 366 milionů dolarů upřímně moc nechápu, evidentně jde o únavu značky zkombinovanou s nevýraznou kampaní, která byla až příliš stejná jako v případě druhého dílu. Možná stálo za úvahu zohlednit rozložení premiér a nasadit opice o měsíc později. Foxové se každopádně finančně pravděpodobně zahojí ve zbytku roku. Druzí Kingsmani vydělají jistě hezké peníze, potenciál mají i projekty Hora mezi námi, Vražda v Orient Expressu a The Greatest Showman s Hughem Jackmanem. Chabé léto 2017 jim ale těžko někdo odpáře.
Paramount v koncích?
Kdysi mocné studio Paramount v posledních letech paběrkuje, do letoška se ale mohlo chlubit dvěma lukrativními sériemi – Transfomers a Mission: Impossible. První z nich jim pak měla zachránit letošní rok. Autoboti ovšem zažili ještě dramatičtější pokles zájmu než výše zmíněná někdejší miliardová jistota, Piráti z Karibiku. Z nákladného projektu Michaela Baye se vyklubala ještě větší slátanina než naposledy a diváci to evidentně zaznamenali. Americké tržby 130 milionů jsou zkrátka špatné a celkových 600 mega bledne jak vzhledem k tomu, že předchozí díl si přišel na 1,1 miliardy, tak pokud si uvědomíme fakt, že 220 milionů přiteklo jen z Číny. Tento neúspěch s největší pravděpodobností již nezastaví přípravu dalších dílů (z čeho jiného by taky Paramount vyžil?), jde ale o jasné znamení, že touto cestou (příval atrakcí bez smysluplných příběhových pojítek) to zkrátka dál nepůjde.
Vzhledem k tomu, že nepříjemné selhání zaznamenala i Pobřežní hlídka (určitě jsem čekal mnohem víc než 177 milionů dolarů), na jaře studiu propadlo Ghost in the Shell (recenze) a Monster Trucks a xXx si téměř devadesát procent tržeb připsalo mimo Ameriku, je nad slunce jasné, že Paramount si na konto připisuje zatraceně mizerný rok. Ten už jen těžko zachrání Darren Aronofsky s filmem matka! Nebo George Clooney se Suburbiconem. Slušné peníze pravděpodobně utrží Will Ferrell a Mark Wahlberg se snímkem Daddy’s Home 2, pokud se ale z hollywoodské „Velké šestky“ v brzké době nemá stát pětka, měl by Paramount razantně renovovat své portfolio.
Z hlediska filmových tržeb bylo letošní léto rozhodně zajímavé. Těžko hodnotit, kdo z něj vychází nejlépe, protože žádné studio jím neproplulo úplně hladce a v kinech se pravidelně střídaly hity, lehká zklamání i propadáky. Miliardu má Universal, Warneři mají dle mého největší výhru (Wonder Woman) i největší propadák (Král Artuš). Souboj o pozici nejúspěšnějšího studia je každopádně stále otevřený, tak uvidíme, která ze zbylých premiér nakonec nejvíce přikloní váhy na konkrétní stranu.
Dají Star Wars opět dvě miliardy? Překoná Liga spravedlnosti alespoň tu jednu? A jak si povede Thor, Kingsman či Blade Runner? Nechme se překvapit…
0 komentářů:
Okomentovat
Děkujeme za Váš názor.