1. Po krk v extázi– od produkce k režii
Roku 2004 usedl tehdy třiatřicetiletý Matthew Vaughn poprvé za kameru a režíroval svůj vlastní film. Byl to logický krok, zatímco totiž první dva filmy, které produkoval Guyi Ritchiemu (Sbal prachy a vypadni, Podfu©k), byly velmi úspěšné a populární, Trosečníci s Madonnou byl vyslovený propadák a Ritchie v tu chvíli čelil spíš svým osobním strastem, než že by měl hlavu plnou nápadů na další budoucí kultovky. Vaughn tedy vzal knihu Layer Cake, její autor J. J. Connolly mu napsal scénář a vznikl film s českým názvem Po krk v extázi. Ten logicky těží z estetiky Ritchieho filmů, opět jde o gangsterku z prostředí britského podsvětí plnou postav a šílených zvratů (kterých je tu možná až moc), oproti leckdy až rozverným a nahláškovaným ritchieovkám ale přeci jen hraje na vážnější notu a černý humor zde řeže o to víc, o co méně ho tu je. Film to je z hlediska režijního vedení působivý, ve výsledku zbytečně překombinovaný, s mnoha liniemi vyloženě navíc. Jde ale o slibný debut, který jasně předznamenal nástup nadějného režiséra, který měl v příští dekádě přijít s několika skvělými filmy.
2. Hvězdný prach – zfilmujeme nefilmovatelné
Druhý projekt natočil Vaughn opět podle předlohy britského spisovatele, tentokrát si ale vybral látku známější, zrádnější i nákladnější. Cynická fantasy Neila Gaimana Hvězdný prach byla vskutku tvrdým oříškem ke zfilmování, protože gaimanovské fantasy nejsou z ranku Pána prstenů. Mají velmi specifický smysl pro humor, trochu drsnější přístup k postavám a nebojí se násilí, dvojsmyslů a dalších věcí, které ztěžují prodej filmu nejžádanější divácké skupině – dětem. Vaughn do toho přesto šel a natočil jednu z nejkrásnějších fantasy/pohádek 21. století. Hvězdný prach dává ve všech ohledech vzpomenout na Reinerovu kultovní Princeznu Nevěstu, je neskutečně vtipný, přesně obsazený a ve správných chvílích dojemný. Gaimanův cynismus nevymizel, jen se zaobalil do uhlazenější, ale neméně sofistikované hollywoodské deky, která to, co postrádá na velkoleposti (rozpočet 70 milionů není malý, ale velké fantasy i v té době stály dvakrát tolik), vynahrazuje originalitou. Hvězdný prach možná kasovně propadl, ale jde o nádherný film, který si jistě poctivě vybuduje svou zaslouženou kultovní pověst.
3. Kick-Ass – vydupat si kontroverzní projekt a udělat z něj kult
Je logické, že když váš poslední film utrží při sedmdesátimilionovém rozpočtu v amerických kinech necelých 40 mega, nebudete mít při prosazování dalšího projektu úplně na růžích ustláno. Když navíc jde o adaptaci brutálního komiksu kontroverzního autora Marka Millara Kick-Ass, ve kterém jedenáctiletá holčička nadává a masakruje lidi… Vaughn se toho nikdy nebál. Trvalo mu ale zatraceně dlouho, než na Kick-Ass sehnal prachy a distributora. Nakonec schrastil 30 milionů dolarů a menší studio Lionsgate, jejichž velké úspěchy s Hunger Games měly teprve přijít. Vzhledem k pudovosti celého projektu se menší rozpočet nakonec ukázal jako silná zbraň, Kick-Ass totiž svou patinu undergroundového brutálního fláku, který jde tvrdě proti trendy nekonfliktním komiksovkám, dokázalo bezezbytku využít. Vaughn neuhnul před nekompromisními řešeními, ke kterým se uchyluje předloha, dokázal nesamoúčelně pracovat s násilím, popkulturními odkazy a zároveň z filmu vytřískat relativně silný coming-of-age příběh s obrovským prostorem pro to, aby se v něm mladí lidé dokázali identifikovat. Ten třicetimilionový rozpočet se nakonec povedlo přetavit na téměř 100 milionů celosvětově, Kick-Ass se pravidelně umisťovalo mezi nejlepšími filmy roku 2010 a Vaughn se z potížisty stal jedním z nejnadějnějších režisérů, kteří si mohou projekty vybírat.
4. X-men: První třída– možnost osahat si hollywoodský blockbuster
Čehož Vaughn samozřejmě rád využil a naskočil ke svému prvnímu velkofilmu. Nutno říct, že projevil velmi dobrý odhad na kvalitu scénáře a potenciál látky, protože X-men: První třída dokázal přetavit v nejlepší letní blockbuster roku 2011 a jednoho z nejsilnějších zástupců celé x-menovské série. Emocionálně silný, atrakcemi nabitý, nesmírně stylový a hladce plynoucí příběh o osudovém setkání Charlese Xaviera a Erika Lensherra natočil Vaughn jako kombinaci klasické bondovky a tarantinovské podívané, která těží maximum ze skvěle vybraných představitelů hlavních rolí, silného záporáka a dobře vystavěného vyprávění. Skvělým důkazem výjimečnosti První třídy je i fakt, že přestože se série po Vaughnovi ujal „duchovní otec“ filmových X-menů Bryan Singer, kvalit tohoto prequelu nedosáhl ani ambiciózní Budoucí minulostí, ani epickou Apokalypsou. Jediná věc, které nerozumím, jsou rozpačité tržby. První třídou měl Vaughn prorazit do komerční první ligy, ale rozpočet 160 milionů dolarů se v Americe nepodařilo ani dorovnat a celkových 350 milionů je na blockbuster roku žalostná částka…
5. Kingsman: Tajná služba – konečně komerční hit!
Matthew Vaughn si tak na film, který potvrdí nejen jeho kvalitativní, ale i kasovní třídu, musel počkat další tři roky. Na začátku roku 2015 vtrhla do kin jeho druhá spolupráce s komiksovým autorem Markem Millarem, Kingsman: Tajná služba. Ačkoliv jde paradoxně v mých očích o nejméně originální a zajímavý Vaughnův film (smooth styl a tréninková sekvence jako vystřižená z První třídy + rádoby anarchisticky pojatá revize, tentokrát ne superhrdinů, ale špiónů, jako v Kick-Ass = derivát z jeho předchozích filmů), publikum na něj konečně uslyšelo a diváci se do kina jen hrnuli. Úvodní americký víkend (36 milionů) se povedlo více než ztrojnásobit, celosvětově se film dostal za hranici 400 milionů a to vše při relativně střídmém osmdesátimilionovém rozpočtu. Za nadupanou kostelní scénu a opět skvěle trefené obsazení to Vaughnovi přeju, ještě více ale samozřejmě za ten hattrick špičkových filmů, který trefil před natočením tohoto snímku. Recenze
Pokud bychom zkrátka měli sestavovat peleton nejlepších, nejpopulárnějších, nejžádanějších režisérů současnosti, jménu Matthew Vaughn bychom se zvládli vyhnout jen těžko. Každý z jeho pěti filmů jej někam posunul, každý znamenal v jeho kariéře důležitý přelom. Teď přijde do kin jeho šestý projekt a už teď je jasné, že pro Vaughna opět znamená něco nového. Jde o jeho první pokračování, poprvé pracuje na stejné látce znovu. Do této chvíle pouze série startoval (Kick-Ass je dočkalo pokračování, X-meni samozřejmě dvou), nyní v ní sám pokračuje. Tak uvidíme, kam zvládne ve filmu Kingsman: Zlatý kruh posunout koncept špiónské parodie z prvního filmu. Trailery mohutně lákají a já věřím, že mě Vaughn zvládne zaháčkovat více než v jedničce. Protože by mě mrzelo, kdyby krok pátý z mého článku, tedy krok ke komerčnímu úspěchu, znamenal první stagnaci v režisérově kariéře.
Který film Matthew Vaughna máte nejradši? A těšíte se na druhý díl Kingsman?
0 komentářů:
Okomentovat
Děkujeme za Váš názor.