Sequel dnes už kultovního Blade Runnera Ridleyho Scotta stál hezkých 150 milionů dolarů. To je na eRkový a navíc umělecký film dost. A jak se zdá, tenhle risk se nevyplatil - alespoň prozatím.
Blade Runner 2049 bude podle posledních odhadů rád, když se vyškrábe na 31 milionů dolarů za víkend, některé odhady mluví o sumě pod třicet - bude to každopádně těsné. Původní odhady přitom byly ještě v pátek kolem oběda 45 milionů, pak klesly na 36 a teď už jsme tedy ještě o šest mega níž. Jak se to mohlo stát?
1) Producenti přecenili sílu značky
Přestože je Blade Runner klasika, od jeho vzniku přišlo na trh tolik dalších klasik, že nejaktivnější cílovka, která chodí do kina (mladí lidé kolem 17 let) k němu zdaleka nemá takový vztah, jak se zdálo. Tím spíš, že Blade Runner není typické akční sci-fi. Nový Blade Runner zkrátka oslovil hlavně starší generaci, nové se ho nepodařilo představit. Vlastně to ani nikdo moc nezkusil - nejspíš v domnění, že ho všichni znají. A jak je vidno - to byl omyl. Navíc zatímco starší diváci dávají filmu A-, mladší pod 25 už jen B. Blade Runner 2049 je pro ně pomalý, takže se nedá ani čekat, že by ho doporučovali. Je to jako byste natočili druhý díl Občana Kanea a počítali s tím, že to samo o sobě lidi do kina dokope. Nedokope. Lidi jsou líná, zmlsaná a pohodlná cháska.2) Producenti mířili na jednu cílovku
Souvisí to s předcházejícím bodem. Autoři marketingové kampaně si zjevně mysleli, že značku netřeba nějak speciálně představovat a tak samotné trailery byly postavené adekvátně tomu - staře a nepříliš moderně a dynamicky. Současné mladé publikum navyklé na mix humoru a klipové akce ale kampaň neoslovila. Do kina přišli ti, na které jako na jediné mohla zafungovat - v drtivé většině muži nad 25 let (53% všech diváků) a podle dalších údajů je mužů 71% s tím, že 63% všech diváků je dokonce ve věku 35 a víc. To je svým způsobem ohromující úspěch - dostat takto starou cílovku do kina v takovém množství, že tam nechá 30 milionů - byznysově je to ale naprostý fail. Do kina zjevně přišli v drtivé většině lidé, kteří byli mladí v osmdesátých a počátkem devadesátých let (tedy já a moji kamarádi, přičemž partnerky jsme nechali doma, protože pro ně je to moc sci-fi) - zbytek dal přednost jiné zábavě. A pro nás kampaň nemusela říkat nic víc, než že je to sequel Blade Runnera. Ale my nejsme návštěvnické jádro. Trailerová kampaň neakcentovala (byť by tím částečně klamala) ani akční scény (které tam jsou), ani humor (i ten tam místy je), ani romantickou linku (která je tam docela silná), dokonce ani příběh. To všechno by do kina dostalo mladší cílovku a víc žen. Podobně se to podařilo třeba Mad Maxovi: Fury Road, který byl mimořádně našlapaný a navíc měl kromě mužského akčního hrdiny i silnou ženskou postavu.
3) eRkový rating a dlouhá stopáž - příliš mnoho bariér

Zkrátka a dobře, kampaň a vše kolem Blade Runnera 2049 není zrovna ,,user friendly". Vznikl nádherný film za 150 milionů, ale pokud chcete v této branži dělat byznys, měli byste si zapamatovat, že umělecké filmy za 150 mega se prostě nedělají z jednoho jediného důvodu - proděláte na nich i kalhoty.
Aktualizace: Blade Runner 2049 utržil za premiérový víkend 31,5 milionu dolarů.
Aktualizace: Blade Runner 2049 utržil za premiérový víkend 31,5 milionu dolarů.
0 comments:
Okomentovat
Děkujeme za Váš názor.