5) Logan: Wolverine; 20th Century Fox
Rozpočet: 97 mil.Am. tržby: 226,3 mil.
Cel. tržby: 616,8 mil.
Deadpoola jsem loni označil za největší kasovní triumf roku 2016, Logan možná není až takovým finančním zázrakem, stále jde ale o letošní největší hit 20th Century Fox, i když jde o eRko. Proč Logan zaostává za Deadpoolem? Jednoduché počty. Rozpočet má o čtyřicet mega vyšší a tržby o 170 milionů nižší. Stále jde ale o ohromný úspěch, který výrazně překonává předchozí Wolverineovy sólovky a dokonce v pohodě přeskakuje i nesrovnatelně dražší Apokalypsu, regulérní x-menovskou epizodu. To je jako kdyby byl origin Hana Sola úspěšnější než Poslední z Jediů! Logan je navíc vynikajícím filmem, který obstojí jako vážný příběh bez infantilního blbnutí, které prodalo Deadpoola. Jestli se z úspěchů eRkové odnože X-menů stane trend, to ukáže libově vyhlížející New Mutants. Závažnější otázkou samozřejmě je, zda po odkupu Foxů Disneym vůbec bude pro podobné projekty prostor. Musíme doufat, že uspěje zmíněný mutantí horor a druhý Deadpool minimálně dorovná tržby jedničky. Pak i hlavounům u Disneyho snad dojde, že PG-13 rodinná pohoda není jedinou cestou k úspěchu.
4) Rozpolcený; Universal
Rozpočet: 9 mil.
Am. tržby: 138,1 mil.
Cel. tržby: 278,3 mil.
Amerických sto milionů dolarů překonal M. Night Shyamalan naposledy s Posledním vládcem větru. Ten byl ovšem než patnáctkrát dražší než Rozpolcený, který jeho domácí tržby ještě o fous překonal! Někdejší mistr napětí a šokujících zvratů si napravil kasovní reputaci už horůrkem The Visit, až James McAvoy a jeho třiadvacet osobností pro něj ovšem představují definitivní návrat do první ligy. Rozpolcený totiž ovládl kina i mimo USA a navíc se většinové části diváckého spektra velmi líbil. Při směšném devítimilionovém rozpočtu jsou ty celosvětové tržby překonávající čtvrt miliardy skutečně ohromující a není proto divu, že už se kutí navazující filmy. Shyamalan si to vymyslel fikaně a při citlivém přístupu teď bude z úspěchu Rozpolceného moci těžit zatraceně dlouho. Snad to příště bude bavit i mě.
3) Wonder Woman; Warner Bros.
Rozpočet: 149 mil.Am. tržby: 412,6 mil.
Cel. tržby: 821,9 mil.
Zajímavé, jak dva filmy z jednoho filmového světa, které pojí stejná postava a jejich premiéry od sebe dělí pouze necelého půl roku, mohou kasovně dopadnout naprosto odlišně. Ligu spravedlnosti jsem umístil na třetí místo největších finančních zklamání, Wonder Woman u mě obsazuje stejnou příčku v největších triumfech. Kdo by byl řekl, že sólovka této superhrdinky překoná tržby celého týmu o takových 150 milionů dolarů? Wonder Woman je v rámci amerických tržeb nejúspěšnějším filmem DCEU. Těch domácích 412 milionů je zkrátka neskutečných. Už jen tím, že zatímco většina blockbusterů si na zahraničních trzích v současnosti přichází na větší peníze než na stále nejlukrativnějším americkém, první úspěšná ženská superhrdinka to měla téměř fifty fifty. Filmu samozřejmě pomohly výrazně pozitivní ohlasy a haló kolem toho, že se tedy konečně povedlo natočit komiksový film se ženou v hlavní roli, který je nejen dobrý, ale i úspěšný. Tím pádem se mohl stát trvalkou, která stomilionové tržby z prvního víkendu doma hned zečtyřnásobila. Pokud nechtějí po rozpačité Lize spravedlnosti Warneři DC kompletně překopat, sázím na to, že tahounkou další fáze bude právě Gal Gadot coby amazonka Diana.
2) Uteč; Universal
Rozpočet: 4,5 mil.Am. tržby: 175,5 mil.
Cel. tržby: 254,3 mil.
Horory letos měly dobrý ročník, což si ještě důrazněji budeme demonstrovat na příčce nejvyšší. Jen těsně na ni nedosáhl film, který jednak funguje jako kvalitní horor, ale zároveň jako třeskutě vtipná satira. Ostatně, Uteč už stihlo získat nominaci na Zlatý glóbus coby Nejlepší komedie nebo muzikál. A garantuji vám, že se v něm nezpívá. Jordan Peele natočil film, jenž se stal okamžitou novou klasikou a miláčkem kritiků, na ožehavé téma rasové nesnášenlivosti podané žánrově neotřelou a značně drzou formou navíc slyšeli i američtí diváci. A to tak, že hodně. Jen v USA se směšný základní rozpočet 4,5 milionu dolarů vrátil téměř čtyřicetkrát! Zbytek světa dle očekávání neměl takový odpich, ovšem když si člověk vezme těch téměř osmdesát milionů ze zahraničních trhů, dojde mu, že kdyby takovou částku film udělal celosvětově, už tehdy by se dalo mluvit o slušném úspěchu. Peele si užívá zasloužených ovací doteď (ta nominace na Oscara za nejlepší film mu neunikne!), Universal díky němu (a výše zmíněnému Shyamalanovi) prožívá extrémně úrodnou hororovou sezónu a nebýt jiného filmu tohoto žánru, který posunul jeho možnosti ještě výš, neušlo by Uteč první místo v tomto žebříčku…
1) To; Warner Bros.
Rozpočet: 35 mil.Am. tržby: 327,5 mil.
Cel. tržby: 697,6 mil.
Warner Bros. měli náročný rok. A rozporuplný. Připsali si propadák desetiletí (Král Artuš: Legenda o meči), několik dalších nepříliš úspěšných projektů (Blade Runner 2049) i velká zklamání (Liga spravedlnosti). Na druhou stranu jim ale udělala velkou radost Wonder Woman, Nolanův Dunkerk a především To. Adaptace jedné z nejpopulárnějších knih Stephena Kinga se stala šokujícím fenoménem začátku září. A redefinovala kasovní možnosti žánru hororu jako takového. Neuvěřitelný otvírák přes 120 milionů dolarů. Americké tržby za hranicí tří set mega. Celosvětové tržby sahající skoro k hranici 700 milionů. To vše při rozpočtu, který činil milionů třicet pět! Pár dní před premiérou se čekal velký hit, to ano. Ale ne až takových rozměrů. To šokovalo tržební experty podobně jako svého času Jurský svět, protože opravdu NIKDO nečekal, že by s filmem Warneři mohli trefit až takový jackpot. Z druhé části filmu se stává dost možná nejlukrativnější premiéra, kterou má studio momentálně v rukávu (dobře, Fantastická zvířata konkurují). Osobně si nemyslím, že se povede zopakovat úspěch tohoto filmu, protože se nevyhnutelně navýší rozpočet a nutně zmizí i dětská retro poetika ve stylu populárních Stranger Things. I kdyby ale druhá část vydělala peněz ještě víc, překvapit jako první To už nedokáže. Takové nečekané finanční bomby se totiž jen tak nerodí.
Abychom zmínili ještě další úspěšné horory, je třeba vzpomenout na (už očekávaný) úspěch druhého dílu Annabelle, na pěkné peníze si přišla i jednohubka Všechno nejhorší. Zmiňoval jsem úspěch Nolanova Dunkerku, svůj kasovně nejúspěšnější film si připsal i další osobitý režisér Edgar Wright s Baby Driverem. Universal kromě hororů zabodoval i s dámskou jízdou Girls Trip a mě osobně vlastně překvapil i téměř 600-milionový úspěch Konga, kterého jsem pasoval na jeden z propadáků roku.
Zasloužilo si těchto pět filmů svůj ohromný úspěch?
Aj wolf warrior 2 bol uspesny sice nie v usa ale v cine celkove trzby skoro 900 mil $
OdpovědětVymazatNa Evu Green ze 300: Vzestup říše ovšem Gal Gadot nemá. :D
OdpovědětVymazatOhledně těch R-kových záležitostí u Disneyho se samotné Disney vyjádřilo, že hodlá pokračovat i s drsnějšími adaptacemi.
OdpovědětVymazatlogan to je taká blbosť
OdpovědětVymazat