Loni touto dobou jsme v amerických kinech mohli být svědky výborně zvolené programovací strategie hned tří studií. Studio Warner Bros. ovládlo kina s LEGO verzí Batmana, Universal si přešel na své druhým dílem ze série Padesát odstínů a Lionsgate překvapilo Johnem Wickem 2. Snaha o zopakování tohoto husarského kousku byla hodně vidět na trojici premiér, které přicházejí do kin prakticky přesně rok poté. Tolik důvodů k radosti jako loni ovšem tentokrát studia nemají…
Zatímco loni se Padesát odstínů temnoty muselo po výrazných poklesech tržeb oproti jedničce (z otvíráků 85 mega na pouhých necelých 47 milionů) spokojit s druhým místem za kostičkovým Batmanem, letos si lechtivé „porno pro snoby“ první příčku vzít nenechalo. Závěr trilogie sice opět na tržbách za první víkend ztratil, ovšem propad zdaleka nebyl tak výrazný jako při porovnání prvního a druhého dílu. Těch 38,8 milionů dolarů je při pohledu na rozpočet ve výši 55 mega příjemných, ještě zajímavější je samozřejmě pohled do světa, kde zájem o tuto trilogii stíhá klesat pomaleji než v Americe. Celosvětově poslední Odstíny přepočítávají už skoro 140 milionů. Doma se bude lízat stomilionová hranice, celosvětově to bude veselejší a film bude útočit na čtyřstovku. Pro Universal jistota pohodlného výdělku a po čtvrtém dílu Insidious už jejich druhý letošní hit. Tohle studio na nic nečeká.
Podobnou strategii jako loni Warneři s LEGEM zkusilo letos studio Sony a proti eRkovým Odstínům nasadilo dětskou podívanou Králíček Petr. Film kombinující živé herce s CGI animací obdařilo střídmým rozpočtem 50 milionů dolarů a herci střední svítivosti Domhnallem Gleesonem a Rose Byrne, přičemž si za první víkend film přišel na 25 milionů dolarů. Oproti loňskému Batmanovi jde o sotva poloviční sumu, nutno ovšem vzít v potaz fakt, že zde byly ambice o poznání níž. Průměrné recenze, nepříliš rozsáhlá kampaň, častá neschopnost Sony prodat své filmy, to vše jsou faktory, kvůli kterým se dá otvírák Králíčka Petra ještě považovat za relativní úspěch. Film se v pohodě zaplatí, v USA si klidně může dojít pro hezkou osmdesátku a zbytek světa (který na premiéru ještě čeká) určitě do kasičky taky něco přisype. Není to Jumanji, v Sony ale po několika vyloženě slabých sezónách budou rádi za každý relativní úspěch.
Vyloženě nešťastný příběh se nám odehrává až na třetím místě amerického víkendového žebříčku tržeb. Clint Eastwood byl v posledních letech pro studio Warner Bros. vyloženou kasovní jistotou. Americký sniper se stal nejúspěšnějším filmem roku 2014 na domácím trhu, celosvětově si došel pro famózních 550 milionů. I Sully byl pro studio výhrou, téměř čtvrt miliardy dolarů po celém světě se při šedesátimilionovém rozpočtu rozhodně počítá. Po dvou silně amerických látkách režisér zdánlivě přesídlil do Evropy, v centru dění nicméně zůstávají hrdinní Američané ve vyhrocených skutečných událostech. Paříž 15:17 zkusilo studio nasadit proti Odstínům ve víře, že stejně jako loni dvojka Johna Wicka dodá do kin na vyvážení potřebnou dávku testosteronu. Problém? Eastwoodův film překvapivě strhali kritici (21% pozitivních recenzí na Rotten Tomatoes, po prvních reakcích tedy jeden z nejhorších filmů jeho režijní kariéry!) a diváci se na něj taky nijak nehrnuli. 12,6 milionů za první víkend je i vzhledem k nijak závratnému rozpočtu (30 mega) zklamání, které by se ještě teoreticky dalo zachránit ve zbytku světa. Otázka je, jak se bude Eastwoodova novinka zamlouvat neamerickým divákům. Co si totiž budeme povídat, Clint vždycky nejvíc peněz vydělával doma…
Není holt každý rok posvícení. Tendenční popkulturní fenomény se často vyčerpávají velmi rychle, ne každý dětský film vydělá automaticky sto mega v USA a ani Clint Eastwood není samospásnou značkou. Skutečná válka hollywoodských velkých studií nicméně právě tímto předvalentýnským víkendem odstartovala. Padesát odstínů svobody bude pravděpodobně prvním filmem roku 2018, který překoná hranici 100 milionů dolarů v amerických kinech, takže Universal si připisuje první výrazné body do tržební tabulky. Hned příští víkend nicméně mocně vstoupí do hry největší z největších. Disney vypustí na lov Black Panthera, který s velkou pravděpodobností vydělá za první víkend to, co budou Odstíny na domácích tržbách přepočítávat celkově. Větší článek o letošních letních hitech nicméně teprve přijde, tohle berte jen jako malou ochutnávku.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
0 komentářů:
Okomentovat
Děkujeme za Váš názor.