úterý 22. ledna 2019

True Detective 3: Co když... dvě šílené teorie, které možná objasňují celý Temný případ

Pozor, TĚŽKÉ a zásadní spoilery, které mohou změnit váš pohled na celou třetí sérii. Asi jako kdyby vám někdo u Šestého smyslu řekl v půlce, že.... no však vy víte.

Třetí série True Detective je v plném proudu a i když sledovanost není nejlepší, ti kdo ji sledují ví, že se tvůrci vrátili ke kořenům a že je na co se dívat - a o čem spekulovat (i když Žlutý král zůstane věčnou a nepřekonanou klasikou).  Ve chvíli, kdy píšu tento článek, máme za sebou tři epizody. Už víme jaké je tempo, dozvídáme se další stopy a z celkových osmi epizod už jsme téměř v polovině. Dost na to, aby se naplno mohly rozjet teorie o tom, co se stalo, kdo je vrah a jak to celé dopadne.

Takže jsem si řekl, že u True Detective 3 si podobně jako u první série napřed trochu projedu všechny možné fanouškovské teorie a po přečtení článku ve Vanity Fair mám pocit, jako by mi někdo prozradil Šestý smysl v půlce. Tahle teorie má až děsivě něco do sebe a vy teď máte poslední šanci odejít a dál nečíst, protože v dalším odstavci si řekneme, kdo je pachatelem. A i kdyby to nakonec byla střelba mimo terč, ovlivní to nejspíš způsob, jakým budete na zbývající epizody True Detectiva nahlížet. Mně osobně tahle změněná optika nevadí - vědomí toho, na co se mám zaměřit a odhalování skrytých náznaků v dalších dílech (a to zda, zapadají do této teorie) je pro mě stejně zábavné jako tipování vraha. Nemluvě o tom, že stejně až do poslední epizody nebudeme mít jistotu a že na některé otázky tato hypotéza odpověď nezná.

POSLEDNÍ ŠANCE ODEJÍT

Tak tedy jdeme na to... zopakujme si nejprve pravidla detektivního žánru.

Pachatelem je většinou někdo, koho vůbec nepodezíráme. Někdo důvěryhodný. V posledních letech v touze po překvapení jdou dokonce tvůrci tak daleko, že to bývá přímo policista, blízký policisty, člen rodiny nebo někdo, kdo původně vypadá jako oběť.

Je dobrým zvykem, že dotyčnou osobu většinou vidíme v první části, případně v některé z dalších epizod brzy po začátku seriálu (v True detective 1 to byla třetí epizoda, v True Detective 2 dokonce první). Z toho plyne vysoká pravděpodobnost, že vraha jsme už ve třetí sérii viděli.

Současně platí, že všichni, kteří jsou podezřelí na první pohled, jsou většinou jen nastrčené figurky, které mají odvést pozornost. A pokud lžou, slouží to jen k tomu, aby v pozdějších epizodách tato lež byla odhalena, pátrání se na chvíli tvářilo, že už máme pachatele a aby se následně ukázalo, že šlo o falešnou stopu. Dotyční většinou lžou kvůli nějakému menšímu hříchu. Takto byly nebo ještě budou nejspíš postupně poslány znovu do centra pozornosti postavy jako teenageři poflakující se po hřišti (ačkoliv někomu by mohl kluk s dlouhými vlasy připadat v autě jako bílá holka, že?), starý pán v domě, který nebyl na mapě, pedofil z první epizody, Indián sbírající šrot a nejspíš i strýc Dan (bratr matky), který jednu dobu s Purcellovými bydlel v domě.

U něj se zastavíme. Dlouho jsem ho podezíral a stále si myslím, že se ještě vrátí do hry. Měl sice alibi, ale na to byl příliš rychle odstrčen mimo pozornost, aby se jeho postava už neobjevila. Běžná policejní praxe jasně mluví o tom, že pachatelem v takovýchto případech bývá někdo z rodiny a jejího okolí, případně někdo, ke komu mají děti blízko a mají k němu důvěru. Strýc by na tuto charakteristiku seděl, ale příliš brzy byl vykreslen jako potenciální úchyl. Nicméně do hry se podle mne ještě vrátí, byť v jiné souvislosti. Buď jako někdo, kdo děti obtěžoval a tím je nevědomky vehnal vrahovi do náruče nebo v ještě bizarní souvislosti. Víme totiž, že v domě šmíroval, víme, že mezi manžely Purcellovými to neklame (přestali spolu sdílet ložnici doslova po odjezdu strýce Dana) a bylo nám také naznačeno, že Tom Purcell by nemusel být pravým otcem malé Julie. Je možné, že tady máme zakuklený incestní příběh bratra a sestry? Do jižanského venkovského světa True detectiva by to zapadalo. Vysvětlovalo by to všechny neshody mezi manžely. Celá linka s otcovstvím by byla každopádně dost silná na to, aby odvedla pozornost a dokonce na to, aby byl strýc tím úplně posledním ,,falešným podezřelým" a ,,zaručeným pachatelem" před finálním zvratem. A teprve když máte takového podezřelého v cele a ulevíte si, přijde Finální prozření, které všechno postaví na hlavu.

Každopádně, až už se incestní linka bude nebo nebude konat (může se ukázat, že otcem Julie je někdo z továrny a jejího vedení), strýc Dan podle mne nakonec nebude pachatelem. Bude mít pracky v něčem špinavém, ale upřímně - jako pachatel by asi nebyl překvapení. A tím se vracíme k tomu, co jsme si řekli před chvílí.

Vrahem musí být někdo naprosto důvěryhodný. Někdo kdo měl blízko k dětem. Někdo koho jsme už viděli. A někdo, u koho bychom to naprosto nečekali. Přesto bude jeho odhalení dávat smysl po sečtení všech nenápadných indicií. A jeho odhalení velmi pravděpodobně proběhne ve chvíli, kdy si hlavní hrdina vzpomene, na co si teď vzpomenout nemůže - k čemuž mu nejspíš velmi dopomohou dvě věci - rozhovor, který vede s dokumentaristy a kniha jeho ženy, kterou teprve teď dočítá.

V případě detektivky obzvlášť pak musíme myslet na to, že všechno, co ve scénáři je, je tam záměrně. Buď  je to falešná stopa (výrazná, aby nás zmátla), nebo naopak skrytá stopa (která tam být musí, ale nesmíme si jí všimnout, tudíž se jako stopa netváří). Všechny zásadní informace se většinou dozvíme poměrně brzy, zbytek je nabalování balastu, který nás má zmást. Ve scénáři proto také zazní od Waynea věta ,,něco nevidíme, ale jako bychom to měli celou dobu před očima..."

Jedna teorie tohle všechno naplňuje a pokud si ji chcete přečíst celou v angličtině (je výborně napsaná), pokračujte po dočtení na Vanity Fair. Právě oni totiž nejspíš jako první přišli s šokující teorií. Co když je vrahem... Waynova žena Amelia?

Jakkoli šíleně to na první pohled zní, indicií už je v tuto chvíli tolik, že se nedají ignorovat. Jsou obsaženy téměř v každém rozhovoru Amelie s Waynem. Ty zatím vypadají jako pouhá doplňková, polidšťující rovina vyprávění, ale po prvních třech epizodách je zřejmé, že klíč k záhadě se pravděpodobně skrývá ve Waynove ,,zatmění a rozpomínání" a v knize, kterou jeho bývalá žena napsala. Vztah Waynea a Amelie je pro vyprávění stejně klíčový jako vztah obou policistů, sám Wayne o knize říká, že víc než o případu je o nich dvou. Dá se tedy počítat s tím, že zdaleka nejde jen o doplňkovou milostnou linku jak z telenovely.

Konkrétní indicie:

1) Amelia se Waynovi přizná, že byla zadaná a že v její minulosti se stalo něco temného, jenže Wayne tomu - stejně jako my - nevěnuje pozornost, protože se mu zapalují lýtka a cítí ve vzduchu klasickou televizní romanci. To mate i nás, diváky. Díváme se špatnou optikou.

2) Amelia se neustále motá kolem celého případu. Snaží se z Wayna nenápadně dolovat informace o průběhu vyšetřování, dokonce se ho v epi 2 v baru i ptá, zda si ji prověřoval, na což jí Wayne oznámí, že to zvažoval, ale zatím se k tomu nedostal. Tohle se ještě nejspíš vrátí do hry. A když si tu scénu (jako většinu ostatních s touto dvojicí) pustíte znovu a budete Amelii sledovat, její reakce ve tváři budete číst úplně jinak a dost vás znepokojí. Možná, že zpočátku to v plánu neměla, ale rychle vycítila šanci. Tak zkoumavý a zadumaný pohled nahazuje Amelia často. Je na lovu informací a je velmi obezřetná, co řekne o sobě.

3) Amelia se také Waynovi doslova přizná, že čas od času tíhne k tomu, že předstírá, že je někdo jiný.  Víme, že to udělala minimálně dvakrát (jiné jméno, jiné povolání). Větička, že tak poznává jiné lidi, to celé banalizuje, ale...

4) Amelia lidmi manipuluje. To se ukáže v epizodě 3 hned několikrát. Jednou i samotného Waynea rozčílí, jak moc se angažuje ve znovuvyšetřování případu a je ochotná udělat cokoli (zda došlo k sexu, to se možná ještě dozvíme), aby z policistů vytáhla informace. Jejich manipulaci s využitím ženských zbraní si vysloveně užívá. Podruhé zmanipuluje s použitím stejné techniky Waynea, aby místo hlídkování před drogerií odjeli do motelu užít si sex. Všimněte si, jak se ho během celého hovoru zas a znovu snaží odvést z místa, kde by mohl Julii vidět - přestože dobře ví, jak je to pro něj důležité. Současně její výzva ,,užít si sex s alkoholem v motelu" opět podtrhuje, že tahle žena má své divoké stránky.

5) Zatím nám to docela sedí. Dostáváme se ale nutně k důležité otázce. Komu by celý případ prospěl, kdo by z něj měl prospěch? Přestože v něm zřejmě došlo k nějaké formě nehody a možná i neúmyslného zabití, Amelia je rozhodně ta, která by na takové kauze vydělala. Ať už by ji plánovala nebo se do ní zapletla, kryla pachatele a chopila se příležitosti. Amelia totiž jako učitelka není spokojená. Její reakce v baru, když se jí na to Wayne ptá, je jasná. Amelia chce psát knihy.

6) Víme, že ten, kdo byl zainteresovaný do smrti a zmizení dětí a byl s nimi v kontaktu zřejmě i s pomocí Dungeon & Dragons, byl nejspíš sofistikovaný dospělý člověk s rozvinutou fantazií, která je v případě D&D klíčovou ingrediencí. Někdo, koho děti nepodezřívaly a ke komu měly důvěru, kdo je měl dokonce svým způsobem rád. Že umí Amelie skvěle získat důvěru dětí vidíme hned několikrát ve scénách, kdy pomáhá u výslechů. Poukazuje na to v epi 3 i Roland, říká to i sám Wayne (Ameliina schopnost pracovat s dětmi je tedy akcentována). Víme také, že Amelia velmi dobře znala malého Willa Purcella, sama o něm řekla, že byl vnímavý a velmi dobře četl a psal. 

7) Pozoruhodná scéna je i ta, kdy Wayne a Amelie společně s ostatními pátrají v oblasti, kde byla nalezena těla. Amelia se až tady dozví, že Wayne byl stopař a velmi ji to zaujme (opět sledujte herecký výkon). Možná proto, že se účastnila na východním pobřeží demonstrací proti válce USA ve Vietnamu, ale možná také přemýšlí o tom, jak z této Waynovy silné stránky udělat slabinu. Možná, že kostky od Dungeons & Dragons, které později v tomtéž dílu Wayne najde, dokonce z nějakého důvodu na místo předhodila ona (protože Dungeons &Dragons klidně může být ve finále jen další falešná stopa, stejně jako hračky mohou být hračky zabavené dětem ve škole).

8) Každopádně, Amelie velmi ochotně pomáhá s vyšetřováním případu, což je obehraná klička mnoha pachatelů už od dob Agathy Christie.

9) Víme, že mezi Waynem a Amelií se něco stalo. Rozdělilo to rodinu, dcera se odstěhovala. Nevíme co to bylo, ale scenáristé zjevně nechtějí, abychom to věděli teď, což znamená, že to je důležitější než jen posedlost případem. Víme také, že Wayne už nepracuje u policie. Fakt, že zjistil, co jeho žena spáchala, by do tohoto dokonale zapadal a vytvořil tak současně prostor, aby si na to při čtení její knihy mohl v roce 2015 znovu vzpomenout (nebo to odhalit, pokud na to v 90-tých letech nepřišel). 

Podobných stop a náznaků je v dosavadních třech dílech velké množství a neumím se představit grandióznější vyvrcholení série, než když Waynovi vytane na mysli, že pachatelem je jeho životní láska. 

Samozřejmě je tu hodně falešných linek, odboček, je tu možná incestní doplňková teorie a je dost možné, že Amelia měla společníka - někoho, kdo je do případu zapleten z jiných pohnutek. Může to být skutečný otec malé Julie (pokud to nebyl strýc Dan) nebo kdokoliv jiný. Linka s černo-bílou dvojicí v hnědém sedanu (černoch s jizvou a bílá žena) by mohla být lež starého pána z domu u cesty, ale je potvrzena i při interview z roku 2015. Pokud na tuto informaci přistoupíme, pak pachatelé dost možná byli dva. Víme, že Amelia se ráda vydává za jiné lidi, takže... jakkoli to zní přitaženě za vlasy - černoch s jizvou mohla být ona. Tím spíš, že děj se odehrává v období Halloweenu. Ale kdo byl její komplic? I toho jsme už možná viděli. I s hnědým sedanem, se kterým na ni čeká po schůzi občanů v komunitním centru v epizodě 2. Od té doby se neobjevil a ve vztahu Amelie a Waynea zatím vůbec nehrál roli. Tak proč nám ho ukazovali?

Nejspíš je to muž  z její (maličko temné) minulosti nebo muž, kterého poznala při svých výpravách za poznáváním nových lidí. Možná že on je skutečným pachatelem a ona ho jen kryla? 

I pokud bychom šli po víc poetických a metafyzických stopách, najdeme je. Hned v první epizodě totiž zazní z úst Amelie poema, v níž se říká: ,,Co je to láska? Jeden název pro ni je poznání." A to přesně sedí do potenciální budoucí scény a tématu celé série. Wayne zjistí, koho to vlastně skutečně miluje a teprve až to zjistí, prokáže svoji lásku...a nebo ne. A stejně tak z lásky k někomu úplně jinému mohla svůj čin spáchat Amelie. Nebo ho mohla spáchat chladnokrevně pod záminkou sbírání ,,poznání". Celá poema je totiž narážkou na přírodovědce Johna Jamese Audubona, který hluboce miloval ptactvo - a zabíjel ho, aby ho mohl pitvat a poznávat. Jedno víme - Wayne a jeho parťák Roland přestali být skutečně přáteli až po událostech z roku 1990. Proto si myslím, že v této lince se zřejmě dozvíme jméno vraha (nebo bude naznačeno), ale Wayne si na ně rozpomene až v roce 2015. V časové lince z 80. let zřejmě bude usvědčen falešný pachatel (nebo nikdo).

A aby indicií  nebylo málo, herec Ray Fisher, který hraje dospělého Wayneova syna, který se o něj stará, řekl v jednom rozhovoru, že konec je hořko-sladký (bittersweet). I to by sedělo na tuto teorii.

Ve třetí epizodě, když se Amelia zjeví Waynovi, mu říká, že teď, když se věci rozpadají, začíná vidět jasněji. A Wayne se jí ptá, co všechno musí ztratit. A ona odpoví: Všechno. Nesedí i tohle přesně k situaci, kdy muž na sklonku svého života po třiceti letech zjistí, že případ, který ho provázel celou jeho kariéru, nedokázal rozlousknout pro svoji zaslepenost láskou. A že ta láska, které podřídil zbytek života a se kterou má děti, je pachatelem, kterého měl celou dobu před očima? Co by pak zůstalo? Zrcadlilo by to mimochodem situaci Durcellových. Když vezou v epi 2 Wayne a Roland Durcella v autě, přizná otec dětí, že svoji ženu vlastně nikdy pořádně neznal. Zjevně jde o téma, které se prolíná celým seriálem.

Co z toho všeho nakonec spadne do kategorie falešných stop a co bude přímo souviset se smrtí Willa a zmizením Julie, to zatím nevíme. A není ani zdaleka jisté, že Amelie je přímo vrah. Je ale podle mě v tuto chvíli z dostupných indicií dost pravděpodobné, že Amelia ví mnohem mnohem víc a je do celé kauzy osobně namočena nějakým zásadním způsobem. U toho bych zůstal a s vědomím toho ji můžeme v dalších dílech sledovat.

Druhá šílená teorie


Ještě než skončíme, musíme se zastavit u druhé teorie, která momentálně koluje po Internetu. A ta se točí kolem identity dokumentaristky Elisy zpovídající starého Wayna. Ta by totiž podle některých odhadů měla být samotnou Julií. Jisté je, že Julia ví víc, než zatím odhalila a postupně na Waynea tlačí a tahá trumfy z rukávů. Teorie je to působivá, má jedinou slabinu. Julii by bylo v roce 2015... 45 let. Elisa vypadá mladší a Sarah Godon, která ji hraje, má 31 let.

Možná je celá tahle teorie (především ta o Amelii) úplný nesmysl (úplně do ní nezapadá scéna, kdy např. Amelie sama vyslýchá děti na hřišti, tedy v situaci, kdy nic předstírat nemusí). Možná bude všechno nakonec jinak. Sám nevím co bych si přál víc, protože i pokud bychom to zčásti rozlouskli už teď ve třetí epizodě, nic by to neměnilo na to, že to je geniálně vymyšlené. A pokud by to směřovalo nakonec úplně jinam, je to ještě geniálnější. Jisté je, že True Detective je zpátky a je v sakra dobré formě, která nám nedá spát.

6 komentářů:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. diky za pekny clanek. ta prvni teorie zni verohodne. ta druha me napadla uz v druhym dile, ale ten vek fakt nesedi.
    serial je zatim vyborny a nema slaby misto.

    OdpovědětVymazat
  3. Otázkou je, jestli vůbec nějaký "pachatel" byl. Kluk na šutr mohl spadnout sám a holku prostě vzali ze špatného prostředí do lepšího. Uvidíme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, vypadá to, že nějaký prvek nešťastné náhody tam byl. Ale únos je taky zločin - i když do lepší rodiny.

      Vymazat
    2. Jen aby nám z "temného případu" nakonec nezbyla jen "sociální sonda".

      Vymazat
  4. Nebo ta redaktorka může být klidně i dcera. To by věkově sedělo.

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za Váš názor.